Oefening: rare dingen doen

door | Gedrag oefeningen

Een recept voor de pijler Gedrag

Binnen de pijler gedrag is bereidheid een belangrijke vaardigheid. Door regelmatig bereid te zijn om gedachten, emoties en sensaties te beleven maken we onze handen en energie vrij om de dingen te doen die we op een dag willen doen. Op die manier ben je in staat om te werken aan wat jij waardevol vind.

 

Koud kunstje! Toch?

Nu is het bereid zijn om een lekker toetje te eten, of een spel te spelen met iemand die je leuk vind, of een hobby uit te oefenen misschien niet zo een probleem. Maar bereid zijn om angst te ervaren, pijn te voelen, verdrietig te zijn, etc is een heel ander verhaal. We zijn allemaal erg goed in het vermeiden van negatieve gedachten, emoties en sensaties. Dit vermeiden echter geeft vaak de problemen die we ook allemaal ervaren.

Oefenen?

Hier gaan we iets aan doen door bereidheid te oefenen want: ja! je kunt dit gewoon oefenen! Hoe fijn is dat?

Bereidheid is gewoon een vaardigheid als elk ander en wanneer je regelmatig bereidheid oefent en uitvoert dan zul je steeds dichter bij acceptatie komen. Misschien heb je nu een hele negatieve associatie met acceptatie. Om te beginnen is dat een perfecte gelegenheid om bereidheid te oefenen, maar los daarvan bedoelen we binnen Melioro iets anders met acceptatie dan het met je kiezen op elkaar maar gewoon accepteren van negatieve dingen.

Indien je deze oefening hebt gekregen en we hebben nog niet met je gesproken over het begrip acceptatie spreek ons dan gerust aan!

 

Recept afdrukken
0 van 0 stemmen

Oefening: rare dingen doen

Doel: oefenen in de vaardigheid "bereidheid"
Welke van de onderstaande voorbeeld "oefeningen" ben jij bereid te ervaren? Kies een oefening uit en voer deze uit. Let erop dat je bereid bent de oefening te doen en niet het enkel ondergaat want dan is het een vorm van "controle".
Bijvoorbeeld een heel vervelend liedje hardop meezingen terwijl je met kromme tenen in je schoenen zit en je in je hoofd aftelt tot het voorbij is is geen bereidheid maar controle.
Trefwoord: Bereidheid
Bundel: High Intensity Restart
Pijler: Gedrag

Instructies

  • Open spotify, itunes of een andere muziekspeler. Misschien heb je wel een hele collectie oude langspeelplaten of cd's (bestaan die nog?). Zoek in de muziek een album uit met muziek die je anders NOOIT zou afspelen. Een genre waarvan je als je eraan denkt al direct negatieve emoties en gedachten opmerkt van je brein. Een favoriet van ons is Duitse schlagermuziek. brrrrrrrrr.
    Als je nu niets passends vind dan kun je altijd op youtube zoeken op awefull music... genoeg opties daar.
    Luister nu het hele album af met bereidheid. Let op! Dus geen controle uitoefenen! Eerlijk en open bereid zijn ernaar te luisteren. Noteer in je journal op wat je allemaal opmerkt in je hoofd terwijl je met bereidheid naar de muziek luistert.
  • Pak in de keuken een bakje of diep bord. Schenk hier vervolgens minstens voor de helft yoghurt of vla in (mag ook kwark of soortgelijks zijn). Vervolgens stop je je handen in de inhoud van het bord of bakje en ga je wroeten. Observeer eens wat er in je hoofd allemaal gebeurt. Wat zeggen al je zintuigen je?
  • Wanneer het buiten echt eens flink regent ga je er bewust op uit en neem je natuurlijk je paraplu mee. Ga even een flink stuk wandelen MAAR! Je paraplu houdt je ingevouwen/dicht in je hand. Merk op dat wanneer je met dichtgevouwen kraag en aangespannen spieren stevig doorstapt dit ene teken van controle is en geen bereidheid. Noteer bij thuiskomst en omgekleed in droge kleding in jouw journal wat er allemaal in je hoofd gebeurde tijdens je wandeling.
  • De eerstvolgende keer dat je ergens gaat eten of drinken bestel dan iets van de kaart dat je normaal nooit zou kiezen. Misschien hebben ze wel escargot of de kaart of een heel zoet toetje! Denk uiteraard hierbij wel aan je veiligheid en ga geen dingen eten of drinken waar je serieus allergisch voor bent.... twijfel je of je dit wel of niet aankunt qua allergie? We denken graag met je mee en zullen je misschien wel verbazen met ons antwoord!
  • Vandaag ga jij de hele dag het leven door met twee verschillende sokken! liefste een lekker duidelijke contrasterende kleur. Een blauwe en een gele sok bijvoorbeeld! Noteer in je journal wat je de hele dag door allemaal opmerkt in je hoofd. Hoe reageer je als mensen in je omgeving ernaar vragen of opmerkingen plaatsen? Wat gebeurt er op zulke momenten in je hoofd?
  • Fiets vandaag eens met een duidelijk omweg naar je werk. Niet een blokje ergens meer maar gewoon eens een hele andere minder snelle of efficiente route.
  • Zoek ergens een ouderwets krijt-schoolbord. Nu ga je volledig bereid met je nagels over het bord. Je kunt dit ook doen met een mes over het servies of vergelijkbare kippenvel veroorzakende geluiden die je vast wel kent.
    Misschien ben je iemand die kippenvel krijgt van het vasthouden van een watje, of dergelijke.
  • Koop een pakje maizena in de winkel. Niet opeten dat spul want het is serieus niet goed voor je maar we gebruiken het voor iets veel nuttigers. Doe thuis de inhoud van het pak maizena voorzicht in een bakje of diep bord. Het stuift erg dus doe het bij voorkeur in de keuken of buiten.
    Ga nu met je beide handen wroeten in de maizena. Hoe voelt dat? Noteer in je journal (na opruimen en handen wassen) wat er in je hoofd gebeurde.
    Voordat je alles weer opruimt: voeg eens enkele eetlepels water toe aan de maizena en voel dan eens opnieuw.. wat gebeurt er nu met het poeder? Is het nu vast of vloeibaar?
    Wat gebeurt er nu in je hoofd bij het voelen van deze sensaties?
  • Zoek buiten een boom op en aai deze eens. Neem er even bewust de tijd voor en ervaar goed hoe de boom aanvoelt. Noteer in je journal wat er in je hoofd gebeurde.
  • Neem thuis een theelepeltje himalaya of zeezout in je mond. Niet meteen doorslikken! Ervaar wat je allemaal opmerkt. Wat voel je? Wat proef je? Wat doen je gedachten en emoties nu? Noteer je belevingen in je journal
  • Leg een partje citroen op je tong. Ervaar wat je allemaal opmerkt. Wat voel je? Wat proef je? Wat doen je gedachten en emoties nu? Noteer je belevingen in je journal
    Na deze oefening wel goed je mond spoelen met water want puur citroensap is niet goed voor je tandglazuur. Niet direct na deze oefening je tanden gaan poetsen! minimaal 30 minuten wachten!
  • Ga vandaag de deur uit en een activiteit doen zonder dat je ondergoed hebt aangetrokken onder je kleding. Ben je bereid te ervaren hoe dat is? Observeer wat er allemaal in je hoofd gebeurt en noteer dit in je journal.
  • Vandaag ga je de normale boodschappen doen in een hele andere winkel dan waar je normaal de boodschappen haalt. Noteer in je journal weer je observaties.
  • En dan een oefening op persoonlijk verzoek voor iemand die ik hier niet bij naam zal noemen (uiteraard niet eens nodig 😀 ) Lees een paperback boek en vouw dan het boek helemaal open! Gewoon openvouwen dat boek en lekker gaan lezen zodat de rug van het boek ineens sporen gaat vertonen dat er iemand in gelezen heeft!!!! (shocking 😀 )
    En als je dan de oefening nog wat extra pittig wilt maken dan vouw je even de punt van de bladzijde om waar je gebleven bent met lezen zodat je de volgende keer goed kan zien waar je verder kunt lezen 😀

Notities

Noteer bij al deze oefeningen elke keer goed in je journal wat je opmerkt. Welke gedachten gaan er door je hoofd? Welke emoties? Wat doe je in je hoofd met alle informatie van je zintuigen?
Wanneer we bereid zijn veranderen vaan de sensaties. Het verminderen van sensaties en emoties is niet het doel van deze oefening! Het kan mooi meegenomen zijn maar wanneer je dit soort oefeningen doet in de hoop dat jouw angst of pijn veranderd dan is het een methode van controle en ben je jouw controle aan het trainen!
Share This