Oefening: Zeestromen

door Gedrag oefeningen

Een recept voor de pijler Gedrag

 Een oefening in bereidheid om langzaam steeds vaker momenten van acceptatie te bereiken.

Recept afdrukken
0 van 0 stemmen

Oefening: zeestromen

Doel: oefenen in de vaardigheid "bereidheid"
Deze oefening is een visualisatie oefening. We vragen je om deze oefening te lezen en je de situatie die we schetsen in te beelden.
Trefwoord: Bereidheid
Bundel: High Intensity Restart
Pijler: Gedrag

Instructies

  • Neem een moeilijke situatie in je leven in gedachten. Als voorbeeld nemen we de pijn van het verlies van een dierbare. Bij deze pijn ervaar je negatieve gedachten, emoties en sensaties.
    Stel je voor dat je letterlijk aan het zwemmen bent in jouw gedachten, emoties en moeilijke omstandigheden. Waar je in zwemt is de zee van alles wat je liever niet wilt ervaren. Het liefste zou je naar de kust zwemmen, aan land gaan om deze gedachten, emoties en moeilijke omstandigheden niet te hoeven voelen. Weg gaan van dit alles naar jouw veilige haven toe.
    Nu je al jouw energie besteed aan het zwemmen naar de kust en veilige haven wordt je plotseling meegesleurd in een zeestroom/stroomversnelling en raak je verstrikt in je gedachten, je gevoelens en/of omstandigheden. Deze stroming sleurt je niet alleen mee maar je merkt ook op dat door deze stroming je enkel verder weg komt van de kust en jouw veilige haven!
    Logischerwijs begin je vol energie controle uit te oefenen, door heel hard tegen de stroming in te gaan zwemmen. Je zoekt naar nog meer energie in je lichaam om te kunnen blijven zwemmen en naar de kust of haven te komen.
    Gevolg is dat je helemaal uitgeput raakt en je geen cm dichter bij de kust of haven komt!
  • De vraag is of je je bereid bent om je te laten meesleuren door de stroom van alles wat je niet wilt ervaren, in de wetenschap dat je hier geen controle over hebt.
    Het moeilijkste is misschien wel dat, als je je overgeeft aan deze stroming, je dus nóg verder van de veilige haven afdwaalt.
    De vraag is of je die veilige haven ooit zult bereiken, en of je bereid bent om je onder te dompelen in alles wat je denkt, voelt, ervaart en bent.

Notities

Na het lezen van deze tekst heb je ongetwijfeld je meningen en inzichten eruit gehaald. Neem even de tijd om deze voor jezelf op te schrijven. Noteer ze in je journal. Bespreek ze met ons tijdens een consult of bijeenkomst. Indien je geen actieve behandeling volgt of cursus dan kun je ons altijd een bericht sturen in de community en helpen we je graag verder.
Share This