Evolutionaire beweging is waar we voor gemaakt zijn

De evolutie heeft ons lichaam aangepast aan onze natuurlijke omgeving. Natuurlijke beweging is essentieel voor optimale gezondheid. Laten we eens kijken naar dit begrip.

De natuurlijke kracht van beweging

In de uitgestrekte, wilde landschappen waar onze voorouders overleefden, was elke beweging doelgericht en energie-efficiënt. Jagen, verzamelen, schuilen, bouwen – al deze activiteiten vereisten een fysieke capaciteit die verder ging dan eenvoudige kracht; ze vereisten slimme, aanpasbare bewegingen die minimaal energieverbruik met maximale effectiviteit combineerden. Vandaag de dag, in onze moderne wereld, kunnen we veel leren van deze oeroude bewegingspatronen, niet alleen om onze fysieke fitheid te verbeteren, maar ook om ons energieniveau en algehele welzijn te optimaliseren.

Een natuurlijke aanpak voor gezondheid

In een wereld waar zittend werk en passieve recreatie de norm zijn geworden, is het concept van evolutionair bewegen relevanter dan ooit. Bij onze aanpak van gezondheid zien we beweging niet alleen als een middel om fit te blijven, maar als een essentieel onderdeel van ons leven dat diep geworteld is in onze evolutionaire geschiedenis. In dit artikel leggen we de basis voor onze pijler inspanning en benadrukken we het belang van energie beschikbaar hebben binnen dit kader.

De basis van evolutionaire beweging

Evolutionair bewegen is gebaseerd op het idee dat onze lichamen zijn ontworpen om te bewegen zoals onze voorouders dat deden. Dit betekent dat we ons lichaam gebruiken op manieren die natuurlijk en functioneel zijn, zoals lopen, rennen, springen, klimmen, kruipen, balanceren, zwemmen en tillen. Deze vormen van beweging waren essentieel voor overleving en zijn daarom diep verankerd in ons DNA.

Op deze manier bewegen stimuleert verschillende spiergroepen en gewrichten in harmonie, wat leidt tot een holistische verbetering van de lichaamsmechanica en energiegebruik.

De principes van MovNat

MovNat, ontwikkeld door Erwan Le Corre, is een systeem dat evolutionair bewegen bevordert door basisprincipes te hanteren:

Praktisch

Als een beweging niet helpt in het dagelijks leven, zijn we er niet erg in geïnteresseerd. Van het dragen van boodschappen tot het vluchten voor gevaar, onze bewegingen zijn gebaseerd op echte levensbehoeften.

Aanpasbaar

Beweging hangt af van de context. Dit is essentieel. Al onze bewegingsvaardigheden zijn gebaseerd op interactie met specifieke en voortdurend veranderende omgevingen en situaties. Leren aanpassen is waar evolutionair bewegen om draait.

Efficiënt

Wij oefenen efficiëntie in alles. De bewegingsvaardigheden die we beoefenen, worden vaardig uitgevoerd (d.w.z. met efficiënte techniek), met betere prestaties, hogere energiebesparing en verhoogde veiligheid.

Bewust

Beweging komt van binnenuit en ontstaat uit bewustzijn van onszelf en onze omgeving. Mindfulness is de toegangspoort tot efficiënte, aanpasbare beweging door middel van waarneming, concentratie en mentale veerkracht.

Vitaal

De bewegingen helpen ons veilig te blijven. Ze zijn nuttig in tijden van nood.

Instinctief

Beweging is instinctief. Techniek niet. Hoewel niemand vanaf nul begint, leren we techniek zodat we instinct kunnen omzetten in vaardigheid.

Coöperatief

Wij zijn van nature sociale wezens. We onderwijzen in een groepsomgeving gebaseerd op ondersteuning. Onze bewegingsprincipes kunnen een groep helpen bereiken wat geen enkel individu alleen kan. Oefenen kan alleen of met anderen – maar de intentie is sociaal.

Milieugebonden

De bewegingsvaardigheden worden regelmatig buiten geoefend om de gezondheidsvoordelen te maximaliseren en het welzijn en de verbinding met de natuur te vergroten.

Evolutionair

De manier waarop we bewegen is niet veranderd. Onze gezondheid is verbonden met beweging, zoals het altijd is geweest voor de mensheid.

Niet-gespecialiseerd

De bewegingsvaardigheden worden beoefend om een bijna gelijkmatig, goed afgerond vaardigheids- en conditieniveau te verwerven en te behouden.

Universeel

Beweging is voor iedereen. Het behoort tot ieder mens, ongeacht afkomst, geslacht, leeftijd, sociale klasse of geloofssysteem.

Progressief

Beweging is progressief. En de beste vooruitgang wordt geboekt wanneer je training niet te gemakkelijk en niet te moeilijk is, maar adequaat zowel je vaardigheidsniveau (d.w.z. competentie) als je conditie (d.w.z. capaciteit) uitdaagt.

Energie en beweging

Een rode draad door onze benadering van gezondheid is het concept van energie. Energie is de brandstof voor al onze activiteiten en een goede beschikbaarheid van energie is essentieel voor zowel fysieke prestaties als algehele gezondheid.

Ons lichaam is geëvolueerd om energie te besparen voor overleving, waarbij elke calorie kostbaar was. Door bewegingspatronen aan te nemen die in lijn zijn met deze evolutionaire aanpassingen, kunnen we de energie-efficiëntie van ons lichaam verhogen. Dit betekent niet alleen dat we meer kunnen doen met minder vermoeidheid, maar ook dat we onze metabolische gezondheid kunnen verbeteren.

Het begrijpen en optimaliseren van je energiehuishouding begint met goede voeding, voldoende slaap en stressmanagement. Door te bewegen op een evolutionaire manier, help je je lichaam om efficiënter met energie om te gaan. Dit betekent niet alleen dat je beter presteert tijdens fysieke activiteiten, maar ook dat je meer energie hebt voor andere aspecten van je leven.

In deze serie artikelen kijken we dieper naar de relatie tussen energie en de pijler inspanning.

Een zittend leven

Tegenwoordig bewegen we te weinig en zitten en liggen we veel te veel in een onnatuurlijke houding. Dit is de andere kant van de beweging-medaille. De “truc” is om weer de volledige “range” van je natuurlijke beweging te integreren in al je dagelijkse activiteiten. Hiervoor moeten we wel even stil staan bij de vraag: Hoe goed ben ik in staat om te bewegen?

Mobiliteit 

Voordat we de diepte ingaan van complexere bewegingspatronen, is het cruciaal om te beginnen met het herstellen van mobiliteit. Mobiliteit verwijst naar de mogelijkheid om je gewrichten en spieren door hun volledige bewegingsbereik te bewegen. Veel mensen hebben door een zittende levensstijl een aanzienlijk deel van hun mobiliteit verloren, wat kan leiden tot ongemak, pijn en blessures.

Mobiliteit en energie

Elke dag bewegen we in al onze activiteiten, en juist hierin schuilt de kracht van effectieve energiebeheer. Wanneer we onze dagelijkse bewegingen uitvoeren op een manier die rekening houdt met hoe ons lichaam is aangepast aan zijn oorspronkelijke natuurlijke omgeving, kunnen we veel voordelen behalen. Door te bewegen zoals ons lichaam bedoeld is te bewegen – door te lopen, te bukken, te tillen en te draaien op een natuurlijke en biomechanisch correcte manier – verminderen we de kans op klachten en blessures. Dit zorgt ervoor dat we energie creëren in plaats van onnodig te verbruiken. Het optimaliseren van deze dagelijkse bewegingen kan leiden tot een hoger energieniveau, minder vermoeidheid en een verbeterd algeheel welzijn.

Verbinding met andere pijlers

Hoewel de focus ligt op inspanning, kunnen deze natuurlijke bewegingspatronen ook invloed hebben op andere gezondheidsaspecten zoals stressreductie, slaapkwaliteit en zelfs voedingskeuzes. Integreren van natuurlijke bewegingsvormen in dagelijkse routines kan helpen stress te verlagen en de slaapkwaliteit te verbeteren door de natuurlijke circadiaanse ritmen van het lichaam te ondersteunen.

Conclusie: terug naar de wortels van beweging

Het aannemen  van een levensstijl die rijk is aan natuurlijke, evolutionaire bewegingen, kan ons helpen om niet alleen fysiek, maar ook mentaal en emotioneel in balans te komen. Door te bewegen op manieren waarvoor ons lichaam is gebouwd, kunnen we energie efficiënter gebruiken, onze gezondheid verbeteren en onze levenskwaliteit verhogen.

We moeten weer meer doen wat we vroeger deden dan krijgen we weer wat we vroeger hadden.

 

Excercising should not be a task, a chore, a punishment, or a coping mechanism. It should be liberating, energizing and empowering.

Erwan Le Corre

The practice of natural movement

Aantekeningen

In deze kolom lees je diverse verduidelingen die we niet kwijt konden in de tekst maar die we je ook niet willen onthouden.

Dit artikel heeft meer te bieden!

Je krijgt toegang tot een exclusieve wereld vol mogelijkheden via de Melioro Community.

Om volledig gebruik te kunnen maken van ons uitgebreide aanbod, raden wij je aan om in te loggen, of het juiste lidmaatschap te verkrijgen.

Met ons team van experts staan wij voor je klaar om jou te helpen. Of je nu op zoek bent naar inspirerende ideeën, betrouwbare service of baanbrekende producten, bij ons ben je aan het juiste adres.

Aarzel niet om contact met ons op te nemen en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Bronvermeldingen

Er zijn tal van verschillende visies, meningen en wetenschappelijke artikelen. Omdat Melioro onderbouwing ontzettend belangrijk vindt, maken wij gebruik van referentielijsten. Daarnaast is dit artikel ook gebaseerd op de kennis en ervaring, welke door de auteur zijn opgedaan in zijn/haar scholingen en opleidingen.

  1. Le Corre, E. (2013). The Practice of Natural Movement: Reclaim Power, Health, and Freedom. Victory Belt Publishing.
  2. Starrett, K. (2013). Becoming a Supple Leopard: The Ultimate Guide to Resolving Pain, Preventing Injury, and Optimizing Athletic Performance. Victory Belt Publishing.
  3. Starrett, K. & Starrett, J. (2023) Built to Move. The Ten Essential Habits to Help You Move Freely and Live Fully. Victory Belt Publishing.
  4. Starrett, K., Starret, J., Cordoza, G. (2016) Deskbound. Standing up to a sitting world. Victory Belt Publishing.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This