Wanneer is inspanning een belasting van je energie en dus je gezondheid?

Inspanning kan een belasting zijn van je energie en zo je gezondheid verlagen. In dit artikel bekijken we deze relatie tussen energie en evolutionaire beweging.

Inspanning als belasting

Terwijl fysieke inspanning veel voordelen biedt, is het belangrijk om een balans te vinden. Te veel of verkeerde inspanning kan je energie juist uitputten in plaats van aanvullen. Voor mensen met een druk leven is het cruciaal om te begrijpen hoe je inspanning op de juiste manier kunt doseren om te voorkomen dat het je teveel energie kost. In dit artikel bespreken we de oorzaken van energieverlies door inspanning en hoe je dit kunt voorkomen.

Inspanning kan je energie uitputten

De meeste mensen zullen gevoelsmatig wel aanvoelen dat wanneer je chronisch vermoeid bent, gaan sporten misschien niet altijd de beste keuze is. Afhankelijk wat de oorzaak is van je vermoeidheid kan bewegen je energiehuishouding belasten of ondersteunen. In dit artikel willen we even stilstaan bij de belastende situatie.

Zoals in zoveel gezondheidsaspecten draait het vaak om de context. Wanneer je op bed ligt met een pittige infectie en 41 graden koorts dan is het verstandig om even niet jezelf met wilskracht je bed uit te slepen om enkele beweegoefeningen te gaan doen. Hoe gezond bewegen ook kan zijn en hoe goed de beweegvorm ook is die je gekozen hebt, in deze context is beweging een duidelijke belasting. Jouw lichaam is heel hard aan het werk om een virus of bacterie te overwinnen. Jouw immuunsysteem claimt alle grondstoffen en energie op om dit te kunnen doen. Als jij dan je lichaam gaat “dwingen” die grondstoffen en energie te benutten voor iets anders, zal dat een negatief effect hebben op jouw kans op overleving.

Ja je leest het goed je bent dan letterlijk jouw overleefkans aan het verkleinen.

Jouw brein is constant bezig jouw grondstoffen en energie te verdelen naar die organen en systemen die ervoor zorgen dat aan het einde van de rit jouw kans op overleving zo groot mogelijk is. Eigenlijk is dit een soort van “hoofdfunctie” van je brein. Continue scannen voor gevaren en jouw kans op overleven maximaliseren.

Luister naar je gevoel

Wanneer jouw brein dus duidelijke signalen afgeeft dat die beweegoefening of die inspanning of sportsessie je “tegenstaat”, kan het heel goed zijn dat je brein een goed punt heeft. Het is altijd verstandig om zulke signalen van jezelf serieus te nemen en even stil te staan bij die sensaties. Even de tijd nemen om goed te voelen en na te denken of je brein enkel de makkelijkste weg kiest of dat het misschien best een punt heeft. Door middel van pure wilskracht kan je namelijk wel degelijk schade aan je lichaam veroorzaken.

Wanneer is inspanning onverstandig?

Om die vraag te kunnen beantwoorden is het goed om te kijken wat de oorzaken kunnen zijn van energieverlies door inspanning. Op wat voor manieren en in welke context kan inspanning ervoor zorgen dat jouw energie, en dus het vermogen van jouw lichaam om zich in stand te houden en te repareren, achteruit gaat.

In de volgende paragraaf brengen we enkele voorbeelden van oorzaken in kaart. Nu zijn er enorm veel van dit soort oorzaken en daarom brengen we er enkele veel voorkomende in kaart en zullen we in de toekomst deze lijst verder uitbreiden. 

Oorzaken van energieverlies

De oorzaken die we hieronder noemen zijn context afhankelijk en kunnen voor jouw situatie wel eens heel anders zijn. 

Overtraining

Wanneer je lichaam niet voldoende tijd krijgt om te herstellen van fysieke inspanning, kan overtraining optreden. Dit kan leiden tot chronische vermoeidheid, verminderde prestaties en verhoogd risico op blessures.

Slechte Techniek

Het uitvoeren van beweging met een slechte techniek kan leiden tot inefficiënte bewegingen en onnodige belasting van spieren en gewrichten. Dit verhoogt het risico op blessures en verspilt energie. Denk hierbij niet enkel aan sportblessures maar wanneer je bijvoorbeeld je kind uit zijn bedje tilt of van de vloer en je doet dit puur vanuit je rug kan je zomaar een rugblessure oplopen. De juiste tiltechniek en dus beweging is een hele belangrijke factor

Ongeschikte bewegingsintensiteit

Te intensieve bewegingen zonder adequate opbouw kunnen je lichaam uitputten. Het is belangrijk om de intensiteit van je bewegingen geleidelijk op te bouwen om je energieniveau te behouden. Voordat je thuis begint met het verplaatsen van de meubels doe je er verstandig aan om te zorgen dat je lichaam enigszins “opgewarmd” is.

Het belang van rust en herstel

Er zijn een paar “simpele” dingen die je kan doen om de belasting te verminderen. 

Adequate rustperiodes

Het is belangrijk om rustdagen in je routine in te bouwen. Rustperiodes geven je lichaam de tijd om te herstellen en spieren op te bouwen, wat op de lange termijn je energieniveau verhoogt. We hebben het ook hier niet enkel over de dagen waarop je gaat sporten maar ook wel degelijk op de “normale” dagen waarin je veel beweegt. Laten we eerlijk zijn de meeste dagen vragen we veel van ons lichaam door dingen als: boodschappen tillen, kinderen verzorgen, huis opruimen, schoonmaken, etc. Veel mensen zijn de hele dag best wel pittig in de weer qua beweging.

Slaap

Kwaliteitsvolle slaap is essentieel voor herstel. Voldoende slaap helpt bij de regeneratie van spieren en het herstellen van energieniveaus.

Voeding en hydratatie

Goede voeding en voldoende hydratatie zijn cruciaal voor herstel. Eiwitten helpen bij spierherstel, terwijl koolhydraten energie leveren en hydratatie essentieel is voor alle lichaamsfuncties.

Actief Herstel

Lichte activiteiten zoals wandelen, yoga of stretching kunnen helpen bij het herstelproces zonder je lichaam te veel te belasten. Afwisseling is dus essentieel en uiteraard zorgen voor een efficiënte beweegtechniek.

Wat kan je hier nu mee?

Hoewel inspanning een sleutelrol speelt in het verhogen van je energieniveau, is het belangrijk om bewust te zijn van de valkuilen van eenzijdige en inefficiënte bewegingen. Door te focussen op goede techniek, passende intensiteit en voldoende herstel, kun je energieverlies minimaliseren en je algehele welzijn verbeteren.

The city is not a concrete jungle,
it is a human zoo.

(-Desmond Morris)

Serie Energie en inspanning

Dit artikel is onderdeel van een serie

Klik hier voor alle artikelen

Aantekeningen

In deze kolom lees je extra uitleg die we niet kwijt konden in de tekst maar die we je ook niet willen onthouden.

  • Homeostase – Met dit begrip word bedoeld de totale balans die je lichaam actief probeert te behouden. Bijvoorbeeld jouw lichaamstemperatuur, zuurgraad, hoeveelheid zuurstof, co2, etc. Dit word goed uitgelegd door deze video van crash course.

Dit artikel heeft meer te bieden!

Je krijgt toegang tot een exclusieve wereld vol mogelijkheden via de Melioro Community.

Om volledig gebruik te kunnen maken van ons uitgebreide aanbod, raden wij je aan om in te loggen, of het juiste lidmaatschap te verkrijgen.

Met ons team van experts staan wij voor je klaar om jou te helpen. Of je nu op zoek bent naar inspirerende ideeën, betrouwbare service of baanbrekende producten, bij ons ben je aan het juiste adres.

Aarzel niet om contact met ons op te nemen en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Bronvermeldingen

Er zijn tal van verschillende visies, meningen en wetenschappelijke artikelen. Omdat Melioro onderbouwing ontzettend belangrijk vindt, maken wij gebruik van referentielijsten. Daarnaast is dit artikel ook gebaseerd op de kennis en ervaring, welke door de auteur zijn opgedaan in zijn/haar scholingen en opleidingen.

  1. Le Corre, E. (2013). The Practice of Natural Movement: Reclaim Power, Health, and Freedom. Victory Belt Publishing.
  2. Starrett, K. (2013). Becoming a Supple Leopard: The Ultimate Guide to Resolving Pain, Preventing Injury, and Optimizing Athletic Performance. Victory Belt Publishing.
  3. Starrett, K. & Starrett, J. (2023) Built to Move. The Ten Essential Habits to Help You Move Freely and Live Fully. Victory Belt Publishing.
  4. Starrett, K., Starret, J., Cordoza, G. (2016) Deskbound. Standing up to a sitting world. Victory Belt Publishing.

      0 reacties

      Een reactie versturen

      Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

      Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

      Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

      Word Energieker met Melioro!

      Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

      Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

       

      Je bent succesvol ingeschreven!

      Pin It on Pinterest

      Share This