6 tips om ook in de winter genoeg te bewegen

door | dec 2, 2013 | Inspanning | 0 Reacties

De winter is een seizoen van gezellig knus bij de verwarming zitten. Naar buiten gaan om te bewegen komt daarom ook vaak op de laatste plaats. Wij hebben voor jou een aantal tips op een rijtje gezet, zodat je niet binnen hoeft te zitten.

 

Bewegen is immers therapie nummer 1!

 

1. Standaard, maar heel leuk: sleeën!

Slaap zorgt ervoor dat je lichaam zich weer kan herstellen zodat de homeostase zich weer herstelt. Organen krijgen allemaal de tijd om zich te regenereren en je brein heeft de tijd om een en ander te verwerken. Lees ook hier meer over slaap.

2. Winterwandelingen

Geniet van de natuur in haar winterpracht, ga lekker een wandeling maken door het bos en neem je fotocamera mee om foto’s te maken voor een kerstkaart voor het volgende jaar. Bewegen in de koude lucht heeft veel voordelen voor je lichaam. Ik durf te wedden dat je je opgefrist voelt na een mooie wandeltocht in de koude winterlucht.

3. Spelen! Ga naar buiten! 

Maak met het hele gezin een mooie sneeuwpop. Ook als je geen kinderen hebt en je kunt nergens even een paar kinderen lenen dna nog is er niets raars aan om met elkaar lol te maken in de sneeuw. Maak een mooie sneeuwpop en kijk of je die skills nog wel hebt! Ongemerkt ben je flink in beweging in de frisse buitenlucht.

4. Vergeet het strand niet!

Uitwaaien op het strand kan ook in de winter. Het is heerlijk op het strand om lekker uit te waaien. Een lange wandeling langs de vloedlijn is bij winterweer ook erg mooi en de zilte zeelucht zal je opladen.

5. Een leeg hoofd

Wat is het heerlijk om even alles om je heen te vergeten en weg te kruipen in een boek. Neem ook lekker de tijd en zet er voor jezelf een pot thee bij.

6. Doe eens mee met pilates

Pilates is een combinatie van (krachtige)  spieroefeningen om je krachtcentrum te trainen. Je krachtcentrum bestaat uit je bekkenbodem-, buik-, bil-, rug-, middenrif- en heupspieren, ofwel: het fundament van je bewegingen. Door de oefeningen met aandacht uit te voeren train je niet alleen je spieren, maar ook je aandacht en rust in je hoofd.
Bij onze locatie ZOED is er de mogelijkheid om mee te doen met pilates. Kijk daarvoor eens op www.lubpilates.nl of vraag ernaar aan de balie bij ZOED. Dit soort lessen zijn ook erg fijn in de winter wanneer het buiten koud is.

7. Beweeg app.

Download de app ‘7 minutes work out’ op je telefoon. Dit is een app die je in 7 minuten een aantal krachtoefeningen laat doen. Heel makkelijk dus, om snel wat te bewegen! Dit kan op elke lokatie en ook erg handig wanneer het buiten even wat guurder is en je lekker knus binnen wilt blijven.
Judith Koster

Judith Koster

Orthomoleculair diëtist

Judith is gespecialiseerd in de zeven pijlers van jouw gezondheid. Ze helpt deze vertalen naar jouw situatie, zodat je er praktisch mee kunt werken.

Heb jij naar aanleiding van dit artikel vragen?

Ik kan je vast op weg helpen om deze kennis in te zetten ter verbetering van jouw gezondheid.

Kan ik je helpen?

Wetenschappelijke onderbouwing

Er zijn tal van verschillende visies, meningen en wetenschappelijke artikelen. Omdat wij onderbouwing ontzettend belangrijk vinden, hebben wij een referentielijst gemaakt. Deze lijst kun je hier raadplegen.

  • dit artikel is niet gebaseerd op wetenschappelijke literatuur waarnaar verwezen kan worden. Alle artikelen van Melioro zijn wel volgens de visie van de kPNI.
Share This