Vezels en hun belang voor jouw microbioom

Denk jij dat je voldoende vezels eet? In dit artikel kijken we naar wat vezels uit jouw voeding nu precies zijn en wat ze doen voor jouw microbioom en dus gezondheid.

Auteur: Mark Keijzers

Wat voedingsvezels doen met je microbioom

Voor een gezonde darmwerking is een gezond microbioom essentieel. Om het microbioom in stand te houden en te laten groeien hebben we bepaalde voedingsstoffen nodig, die we samenvatten onder de term ‘vezels’.

Deze voedingsvezels zijn de voeding voor jouw microbioom en jouw microbioom kun je zien als zeer belangrijk voor je immuunsysteem. In het artikel over het leven op jouw stadsmuur vertellen we er iets meer over. Voor nu gaan we eens kijken naar die vezels zelf.

Een kenmerk van deze voedingsvezels is dat ze in de maag en dunne darm niet worden omgezet en intact de dikke darm bereiken. De meeste voedingsvezels vinden we in plantaardige producten, en worden onderverdeeld in twee groepen:

  • Oplosbare vezels
  • Niet-oplosbare vezels

Wel oplosbare vezels

De oplosbare, fermenteerbare, visceuze vezels zoals pectine, gommen, oligosacchariden (zoals inuline en fructo-oligosacchariden) en resistant starch komen vooral voor in groenten, (gedroogd) fruit, peulvruchten, haver en gerst. Een aparte speciale vermelding geven we aan de “wortelvormige knolgewassen” zoals wortel, peen, pastinaak, peterseliewortel, enz. Door fermentatie in de dikke darm ontstaan korte keten vetzuren uit deze planten die op hun beurt dienen als voeding voor het darmepitheel. Ze zorgen zo voor groei van het aanwezige microbioom.

Niet oplosbare vezels

De niet-oplosbare of fermenteerbare vezels zoals cellulose, hemicellulose en lignine. Deze vinden we vooral in volkoren granen, noten, zaden en groenten. Deze vezels hebben een waterbindend vermogen waardoor ze het volume van de ontlasting en de consistentie verbeteren, ook bij diarree en obstipatie.

Hoeveel voedingsvezels wil mijn microbioom?

Voor een optimale darmwerking is voldoende inname en variatie (!) aan vezels een vereiste. Over het algemeen eet de gemiddelde Nederlander zo’n 20 gram vezels per dag (de meeste geleverd door tarwe), terwijl dit 30 – 40 gram zou moeten zijn volgens het Voedingscentrum.

Deze hoeveelheid vezels komen overeen met ongeveer een halve kilo groenten en/of fruit (concreet, in productkeuze: 200 gram groenten en 2 stuks (á 100-150 gram) fruit).

Echter is er een schatting gemaakt, dat er veel meer vezels nodig zijn…. onze voorouders die nog in de natuur leefden hadden een hele andere hoeveelheid plantaardig materiaal per dag op hun spreekwoordelijk bord liggen.

Ik daag je uit!

Probeer eens één week, twee keer zoveel groenten te eten, dan dat je normaal zou doen. Misschien kom je dan wel op bijzonder grote hoeveelheden uit. Ik ben benieuwd hoe het je vergaat, tijdens die week. En kijk dan vooral eens achterom, na de grote boodschap. Want als het goed is, zie je die veranderen.

Maar, dit kan ook een vervelende uitdaging zijn.

Wanneer je niet gewend bent om veel groenten te eten, dan is jouw microbioom dat ook niet zo heel erg gewend. Ga je dus vrij abrupt veranderingen van jouw voeding doorvoeren, dan zou je dat weleens kunnen gaan merken. Een nogal gênante vertoning kan het worden omdat je wat last kunt krijgen van winderigheid. En juist dát zegt een heleboel… over jouw spijsvertering. Mogelijk is dit een indicator dat je juist heel hard meer vezels en meer variatie in vezels nodig hebt!

Deze klachten kun je makkelijk voorkomen door het iets rustiger aan te doen met jouw vezels te verhogen. Vooral wanneer je dit doet door het gebruik van prebiotica oftewel een supplement van voedingsvezels. Dit kan een prima tijdelijke oplossing zijn maar je kunt ook vrij makkelijk veel te enthousiast zijn wanneer je ermee begint. Rustig aan opbouwen dus.

In ieder geval ben ik benieuwd naar jouw ervaring! Durf je het aan? En, als je dapper genoeg bent, laat je het hieronder weten?

Aantekeningen

In deze kolom lees je diverse verduidelingen die we niet kwijt konden in de tekst maar die we je ook niet willen onthouden.

  • H – M.

Dit artikel heeft meer te bieden!

Je krijgt toegang tot een exclusieve wereld vol mogelijkheden via de Melioro Community.

Om volledig gebruik te kunnen maken van ons uitgebreide aanbod, raden wij je aan om in te loggen, of het juiste lidmaatschap te verkrijgen.

Met ons team van experts staan wij voor je klaar om jou te helpen. Of je nu op zoek bent naar inspirerende ideeën, betrouwbare service of baanbrekende producten, bij ons ben je aan het juiste adres.

Aarzel niet om contact met ons op te nemen en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Bronvermeldingen

Er zijn tal van verschillende visies, meningen en wetenschappelijke artikelen. Omdat wij onderbouwing ontzettend belangrijk vinden, hebben wij een referentielijst gemaakt. Deze lijst kun je hier raadplegen.

 

4 Reacties

  1. Rony

    Ik ben momenteel ook de 3 modules aan het volgen van Orthomoleculaire Therapeut volgens de kPNI van kpni Belgie.
    In mijn vrije tijd lees en vergaar ik vaak info betreffende verschillende voedings- en gezondheidsaspecten.
    Momenteel lees ik dat ook vezels niet zo belangrijk zijn voor ons microbioom dan dat de meesten ons willen laten geloven. Een lezing van Dr. Paul Mason die het hierover heeft lijkt me flink onderbouwd door de nodige wetenschappelijke inzichten. Kijk hier https://www.youtube.com/watch?v=wBsnk2PtPeo
    Wat is het nu eigenlijk?

    Antwoord
    • Mark Keijzers

      Beste Rony, kun je aangeven waar je in deze lezing de informatie vind dat vezels niet belangrijk zijn voor ons microbioom? In de lezing die achter de genoemde link staat vind ik deze informatie niet terug. Eventueel kun je mij ook bereiken via mark@melioro.nl

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This