Even stiekem spieken. Online cursus voor jou

door | feb 8, 2016 | onderhoud | 0 Reacties

De nieuwe leefstijl cursus “In 7 weken de perfecte start voor optimale gezondheid” is bijna klaar maar we hebben een probleem!
Deze cursus bevat heel veel onderwerpen, die we elke keer in onze consulten uitleggen. In de praktijk merken we dat we nooit aan alle onderwerpen kunnen toekomen die horen bij een écht optimaal gezonde levensstijl.

Praktijksituatie

In consulten betaalt de patiënt voor elke minuut die wij praten. Wij willen altijd zoveel mogelijk waarde in een consult geven. We behandelen dus vooral de onderwerpen waar de persoon op dat moment mee te maken heeft. Logisch en ook prima. Maar, hierdoor blijft er zoveel informatie liggen die voor de patient wel degelijk heel waardevol is.

Ons Plan

Dus ons plan: we maken een aantal e-books waarin we de informatie kunnen geven. Wij gingen hier enthousiast mee aan de slag! Wat blijkt: het wordt een heel groot boekwerk vol droge tekst en uitleg waar niemand ooit doorheen komt. Om over de toepasbaarheid in de praktijk maar te zwijgen.

Hoe dan?

Dat moet anders: we zitten vol met uitleg! We merken dat informatie veel beter blijft hangen als je er zelf mee bezig bent. Als iemand er een begrijpelijk, geïllustreerd verhaal van maakt, neem je informatie veel sneller en beter op. Leefstijl veranderingen moet je uitvoeren, ondergaan! De kracht ervan in je eigen dagelijkse routine merken!

Plan B

Plan B: online begeleiding of in groepen werken als real-life cursus. De groepsbegeleiding komt er ook aan, maar voor nu kunnen we de meeste mensen helpen met een online begeleiding.

Probleem

Met zijn drieën gingen we dapper aan de slag. Na een brainstormsessie op ons geliefde whiteboard, kwamen we er al heel snel achter dat we nogal wat informatie in een start willen meegeven.
Ons probleem: HET PAST NIET!

Het gaat echt niet!

Het is vervelend, maar we hebben echt gewoon veel te veel informatie voor een korte start cursus. Daarom hebben we een 7 weken durend programma gemaakt met daarin in ieder geval de basis en uitleg over de belangrijkste onderwerpen. Zo kun jij in 7 weken ervaren welke aspecten belangrijk zijn voor jou en een echt blijvend gezonde leefstijl inzetten. Ondertussen werken wij hard verder aan meer producten om ook op langere termijn optimale ondersteuning te bieden en vooral het te schalen naar ieder zijn wensen. Hierover snel meer.

Mogen wij je voorstellen?

Met trots geven we je hier nu een eerste inzicht in de inhoud van:
Nogmaals het is veel! In de pilot cursus gaan we ervaren of jullie dit niet te veel vinden en of de balans tussen de drie onderwerpen goed is.
De opbouw is dat de 7 weken bestaan uit 3 keer een les. Elke maandag, woensdag en vrijdag ontvang je een les. Totaal dus 21 lessen met daarin 21 onderwerpen.

3 Lesonderdelen

Elke les bestaat uit 3 onderdelen: Een uitleg, één of meer oefeningen die je kunt uitvoeren en ondersteunend materiaal. Dit laatste zijn praktische handvatten die je kunt gebruiken om de oefeningen uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan (boodschappen)lijstjes voor aan de binnenkant van je keukenkastje.

Didactisch verantwoord

Elke les hebben we zo gemaakt dat alle didactische voorkeurssystemen (stukje vakjargon) erin verwerkt zijn. Dat wil zeggen: er is tekst, er zijn afbeeldingen en waar mogelijk is er video of audio gebruikt om de informatie voor iedereen begrijpelijk te maken.

De Onderwerpen:

Les 1: Productkeuze

Welke voeding is voor mij gezond? Welke producten ondersteunen mijn lichaam met stoffen die het nodig heeft en welke voeding belast mijn lichaam?

Les 2: Beweging

Hoeveel en hoe vaak kan ik het beste bewegen? Wat kan ik makkelijk thuis doen om wat beweging te krijgen? Is sporten in een sportschool nodig? Hoe zit dat nu echt met spieren, vet, botten en vocht in mijn lichaam? Hoe werkt een spier eigenlijk?

Les 3: Stress

Wat is stress eigenlijk? Stress vs. eustress en distress. Is stress altijd slecht? Wat doet stress met mijn lichaam? Is stress alleen mentaal? Zijn alle soorten stress even slecht? Kun je een burn-out krijgen van stress en hoe werkt dat dan?

Les 4: Maaltijdfrequentie

Is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag? Ik ben in mijn hoofd altijd bezig met eten, hoort dat? Moet je altijd eten bij je hebben zodat je gezonde tussendoortjes kunt eten? Hoe vaak moet ik eten? Hoeveel gram ….. moet ik eten als ….? Ik probeer zo regelmatig mogelijk te eten maar, ik vind dat lastig. Hoe werkt dat in mijn lichaam? Wat is sportvasten?

Les 5: Bewegen, eten en rust

Hoe voorkom ik een “after dinner dip”? Moet ik iets eten voor het sporten? Hoe kan ik het beste eten, als ik direct na het werk wil sporten? Of in de ochtend sporten? Is ontbijten verstandig? Ik heb in de ochtend of op het werk weinig tijd om te eten, wat kan ik dan het beste doen? Ik krijg buikklachten of opgeblazen gevoel direct na het eten, hoe komt dat?

Les 6: Fight / Flight

Hoe reageert mijn lichaam op gevaar? Waarom reageert mijn lichaam zo heftig als ik mij zorgen maak? Waarom krijgen mensen lichamelijke klachten als ze te lang stress hebben? Wat is migraine? Hoe werkt een burnout? Waarom kan ik mij beter concentreren en focussen na het drinken van koffie? Mensen met veel stress hebben vaak schildklierklachten, een onregelmatige menstruatie of klachten rondom vruchtbaarheid,w hoe kan dat? Waarom worden mannen agressief in een ruzie en waarom gaan vrouwen huilen? Waarom huilen vrouwen eigenlijk? Heeft dat een functie?

Les 7: Voeding kwaliteit

Is een biologische vrije-uitloopkipfilet gezonder dan een supermarktkipfilet? Hoe zit dat nu met al die keurmerken in de supermarkt? Is het zinvol om ieder seizoen anders te eten? Waarom zijn maaltijden uit pakjes en zakjes niet gezond? Is biologische voeding gezonder? Hoe weet ik welk product de beste keuze is en waar koop ik gezonde voedingsmiddelen?

Les 8: Suppletie (vitaminen, mineralen, superfoods)

Is suppletie onzin? Hoe weet ik of en welke suppletie voor mij goed is? Is het gevaarlijk om elke dag superfoods te gebruiken? Zijn superfoods überhaupt wel zinvol? Mijn huisarts zegt dat extra vitamine D niet nodig is, klopt dat? Zijn natuurlijke vitaminen beter? Als ik gezond eet, heb ik toch verder niets nodig?

Les 9: Ontspanning

Natuurlijk is ontspanning belangrijk, maar wat is voor mij nu het beste? Hoe ontspan ik als ik het druk heb of gestrest ben? Heb je tips voor mijn situatie om elke dag even te kunnen ontspannen? Zijn er manieren om te ontspannen die voor iedereen werken? Hoe krijg ik er zicht op of ik eigenlijk wel ontspan? Ontspanning is voor watjes. Je moet gewoon je rug eronder zetten en even je tanden op elkaar zetten. Helpt een goede vrijpartij om te ontspannen of is dat ook stress? Kan een massage echt stress wegnemen? Hoe werkt dat dan? Mijn partner wil niet knuffelen en vind dat niet zo belangrijk, maar ik lijk wel niet zonder te kunnen. Klopt mijn gevoel?

Les 10: Stoelgang

Wat zegt mijn stoelgang over mijn gezondheid? Is een ontlastingonderzoek via een laboratorium zinvol? Hoe ziet een goede stoelgang er eigenlijk uit? Ik hoorde dat je zithouding op het toilet belangrijk is, klopt dat? Wat is nu eigenlijk darmflora? Zijn producten zoals yakult of activa met “goede bacteriën” zinvol om te gebruiken? Ik gebruik soms probiotica om mijn stoelgang te verbeteren, kan dat kwaad? Hoe kan het dat ik soms niet verteerde voeding in mijn ontlasting zie? Kan ik aan mijn stoelgang zien hoe het is gesteld met mijn gezondheid? Waar moet ik op letten?

Les 11: Energiesysteem bij beweging

Waar haalt mijn lichaam energie vandaan? Hoe werkt het eigenlijk als ik sport? Welke brandstof kan mijn lichaam gebruiken? Met sporten heb je toch extra koolhydraten nodig? Waarom word ik zwaarder op de weegschaal, als ik ga sporten? Wat is beter: krachtsport of duursport? Iedereen heeft toch wel eens kramp in een spier? Zijn er voedingsmiddelen die mij helpen om meer energie te krijgen?

Les 12: Omgang met stress

Je kunt toch niets doen aan stress? Waarom heeft de een klachten bij stress en de ander niet? Wat kan ik doen om een stressvolle periode beter door te komen? Is er voeding die kan helpen om te gaan met stress? Is mindfulness echt nuttig?

Les 13: Spijsvertering

Wat kan ik doen om mijn spijsvertering te verbeteren? Hoe kom ik eigenlijk aan een slechte spijsvertering? Hoe weet ik of mijn spijsvertering beter kan? Heeft wat ik eet veel invloed op mijn spijsvertering? Hoe belangrijk zijn mijn darmbacteriën voor mijn spijsvertering? Waarom krijg ik vaak buikklachten bij stress? Waarom reageert mijn spijsvertering op mentale stress? Is het beter voor mijn spijsvertering om te wandelen na het eten? Heeft mijn spijsvertering iets te maken met mijn bloedsuiker?

Les 14: Bloedsuiker

Wat is bloedsuiker, zit er echt suiker in mijn bloed? Hoe merk ik dat mijn bloedsuiker te hoog of te laag is? Kan ik door anders te eten mijn bloedsuiker beïnvloeden? Komt een afwijkende bloedsuikerwaarde door teveel suiker eten? Wat heeft mijn bloedsuiker te maken met mijn vermoeidheid? Waarom meet de huisarts vaak de bloedsuiker en wat zegt dat dan? Heb ik diabetes als mijn bloedsuiker niet goed is? Heeft stress invloed op mijn bloedsuiker?

Les 15: Emoties

Zijn emoties niets anders dan stofjes in mijn hoofd? Kun je door stemmingswisselingen in een depressie raken? Hoe ontwikkel ik meer lef, zodat ik keuzes durf te maken? Hebben emoties en verslavingsgevoeligheid met elkaar te maken? Hebben emoties invloed op mijn eetgedrag? Hoe leer ik te luisteren naar mijn lichaam als het om emoties gaat? Komen stemmingswisselingen altijd door hormonen? Ervaren mannen en vrouwen emoties anders?

Les 16: Lage bloedsuiker (ofwel: hypoglycaemie)

Is een lage bloedsuiker gevaarlijk? Hoe komt het dat mijn bloedsuiker laag is? Moet ik iets doen aan een lage bloedsuiker? Als ik soms in de sportschool sport, ga ik erna trillen en val ik bijna flauw, wat gebeurt er en wat kan ik hieraan doen? Wat is nu insuline eigenlijk? Als ik te lang niet eet voel ik mij echt niet lekker nu hoorde ik dat dat lage bloedsuiker is, wat nu?

Les 17: Energieverdeling

Wanneer weet je of je vermoeid bent, want iedereen is wel eens moe, dat is toch normaal? Wat is vermoeidheid nu eigenlijk, wat gebeurt er in het lichaam? Wat zijn de risico’s van te lang doorgaan met vermoeidheid? Welke organen in mijn lichaam regelen eigenlijk mijn energie/vermoeidheid? Wat kun je doen aan vermoeidheid? Heeft mijn voeding of beweging invloed op mijn vermoeidheid? Is vermoeid zijn gewoon een kwestie van teveel gedaan hebben?

Les 18: Slaap(hygiene)

Wat doet melatonine? Werkt het om voor het slapen warme melk of een banaan te nemen om beter te slapen? Hoe komt het dat ik slechter slaap als ik tv heb gekeken of achter de laptop/Ipad/telefoon heb gezeten? Ik word elke nacht tussendoor wakker, is dat normaal? Klopt het dat je na 20:00 uur niets meer moet eten, omdat het dan niet goed meer verteerd wordt? Ik pieker heel veel in bed en slaap daardoor slecht, wat kan ik daaraan doen?

Les 19: Insulineresistentie (de diepte in betreft bloedsuiker)

Wat doet insuline in mijn lichaam? Insuline is toch alleen medicatie voor een diabetespatiënt? Waarom kom ik in de problemen als ik te lang niet eet? Wat is insulineresistentie en waarom is dat belangrijk voor mijn gezondheid? Hoe weet ik of ik last heb van insulineresistentie? Wat zijn de gevolgen van insulineresistentie?

Les 20: PPIR (Post Prandial Inflammatory Respons, de diepte in omtrent de after dinner dip)

De post………. wat?? Wat maakt het uit als ik een dipje in energie merk na een maaltijd? Iedereen wordt toch moe van een maaltijd? Wat zijn de gevolgen van zo’n PPIR en wat kan ik er dan aan doen als het niet gewenst is?

Les 21: Bioritme

Bestaan er ochtend- en avondmensen? Als je een avondmens bent is, het dan gezond om vroeg op te staan? Als ik een ochtendmens ben, is dat dan zo voor mijn hele leven of kan dat veranderen? Ik werk in ploegendiensten en merk dat dit flinke invloed heeft op mijn gezondheid. Wat kan ik doen om daar mee om te gaan? Voor mijn werk reis ik regelmatig naar een andere tijdzone en ervaar dan een jetlag, kan ik daar iets aan doen? Ik merk dat ik in de herfst en winter wat neerslachtiger ben, kan ik daar wat aan doen? Als de dagen korter worden qua daglicht zit ik minder lekker in mijn vel, hoe komt dat?
Share This