7 tips om echte rust te vinden op vakantie!

Hoe krijg je eigenlijk meer rust in je lijf op vakantie?

Auteur: Mark Keijzers

Echte rust op vakantie

Vakantie is de tijd om meer rust te vinden. Rust in het hoofd en rust in het lijf. Dat kan door zowel op een actieve manier rust te zoeken, bijvoorbeeld in het bos, maar ook door gewoon lekker te zitten met een goed boek. Hoe krijg je eigenlijk meer rust in je lijf?

1. Zorg voor minimaal 8 uur slaap

Slaap zorgt ervoor dat je lichaam zich weer kan herstellen en de homeostase weer terug kan vinden. Organen krijgen allemaal de tijd om zich te regenereren en je brein heeft de tijd om een en ander te verwerken. Lees ook hier meer over slaap.

Vakantie is de ideale gelegenheid om te slapen tot je vanzelf wakker word en je lichaam de tijd krijgt net zoveel uren slaap te benutten dat het nodig heeft om alle onderhoudstaken in de nacht uit te voeren. Op die manier ben jij na je vakantie echt een stuk gezonder dan vlak voor de vakantie.

2. Eet minimaal 500 gram groente per dag

En liever nog minimal 500 gram erbij! Ons lichaam heeft veel aan veel bulk voeding en haalt ook nog eens de belangrijke vitamines, mineralen en vezels uit de groente. Tegenwoordig haalt de gemiddelde Nederlander zo’n 200 gram groente per dag, maar dat mag echt wel meer zijn.

Bereid je groenten bijvoorbeeld door te koken of te stomen en daarnaast kun je nog een salade serveren. Niet alleen lekker, maar ook goed voor de variatie en dus voor de hoeveelheid voedingsstoffen! Wanneer je op vakantie af en toe lekker in een restaurant eet vraag dan eens om wat groenten bij de maaltijd in plaats van aardappeltjes of frietjes. Veel restaurants hebben dat gewoon als optie maar zetten dat niet altijd op de kaart.

Door meer groenten te eten krijg je ook meer voedingsvezels binnen die helpen je stoelgang te verbetreen, wat voor veel mensen op vakantie wel eens “roet” in het eten kan gooien. Tevens helpen deze vezels ook je immuunsysteem omdat ze glycanen bevatten. Op vakantie sta je bloot aan een andere samenstelling van microorganismen dan in je eigen omgeving dus een beetje extra aandacht en waardering kan je immuunsysteem wel gebruiken.

3. Ga de natuur in!

Plan eens een wandeling in de duinen of in het bos. Je zult versteld staan van hoeveel rust er in de natuur te halen valt. Probeer tijdens zo’n wandeling je gedachten lekker te laten gaan en geniet van je omgeving. Zeker wanneer je naar buiten gaat, combineer je de frisse lucht met beweging.

In wat voor omgeving je ook vakantie houdt het is meer dan de moeite waard om af en toe eens een stukje natuur op te zoeken als is het maar een korte wandeling. Uiteraard geld hier ook het zwemmen in de zee of genieten van het strand! Dit is gewoon allemaal blootstelling aan de natuur en voor de meeste mensen een aangename bezigheid.

4. Neem rust na de maaltijd

Je spijsvertering vraagt om rust, zeker na een grote(re) maaltijd. Op het moment dat je actief bezig bent na de maaltijd, heeft het lichaam minder de gelegenheid om optimaal spijs te verteren. De welbekende ‘after dinner dip’ is een ideaal moment om ook werkelijk gebruik van te maken. Ga maar eens lekker op de bank zitten of misschien zelfs even met je ogen dicht liggen.

Op vakantie is er vaak veel meer ruimte om te schuiven met de tijden dat je eet en activiteiten onderneemt. Kies zoveel mogeklijk eerst de activiteiten en daarna lekker eten gevolgt door rust. Lekker natafelen geld hier ook als rust of kruip lekker in een hangmat in een warm zonnetje op een tropische vakantiebestemming.

5. Lees een goed boek

Wat is het heerlijk om even alles om je heen te vergeten en weg te kruipen in een boek. Neem ook lekker de tijd en neem een moment voor jezelf. Het beste werkt een boek met een fictief verhaal waar je brein zich even helemaal in kan verliezen. Doorgaans in onze dagelijkse hectiek is er weinig tijd om een boek te lezen en als we dan een keer tijd gemaakt hebben voor een boek is het vaak een boek dat “nuttig” is. Nou ja dit kan wel eens meer mijn eigen situatie zijn maar er zijn vast meer mensen die dit herkennen. Echt even “mogen” genieten van een leuk boek past vaak echt bij de vakantie.

Door je brein op deze manier rust te geven zal het er steeds meer van overtuigd raken dat er op dit moment geen gevaren zijn en zal het steeds vaker en langer de para-sympatische kant van je zenuwstelsel toestaan de overhand te nemen. Dit ervaar je doordat je echt ontspant en de sensatie rust merkt.

6. Doe eens mee met pilates of yoga

Op vakantieadressen vind je vaak diverse lessen yoga en andere ontspanningsvormen die aangeboden worden. Juist op vakantie is dit ideaal om eens uit te proberen of te verkennen. Als je hier al bekend mee bent is het een prima gelegenheid om eens een andere instructuer of docent mee te maken die misschien wel weer leuke nieuwe inzichten of voorbeelden heeft.

Pilates is een combinatie van (krachtige)  spieroefeningen om je krachtcentrum te trainen. Je krachtcentrum bestaat uit je bekkenbodem-, buik-, bil-, rug-, middenrif- en heupspieren, ofwel: het fundament van je bewegingen. Door de oefeningen met aandacht uit te voeren train je niet alleen je spieren, maar ook je aandacht en rust in je hoofd.

7. Plan tijd voor jezelf

Met tijd voor jezelf, bedoel ik dan ook echt tijd voor jezelf. Niet voor een vriendin of bijkletsen met je dochter. Nee, echt voor jezelf. Dat wil zeggen: je kunt doen wat jij wilt op het moment dat jij het wilt. Even geen rekening hoeven houden met iemand anders. Op vakantie kan dit vele vormen aannemen en pak dan ook een moment dat je bijvoorbeeld even niet mee doet met de rest die een activiteit gaan doen of het zwembad ingaan. Pak even een activiteit puur voor jezelf. 

Nee dit is niet echoïstisch maar juist een belangrijke vorm van zelfzorg. Natuurlijk hoef je het niet lelijk te brengen en wanneer je nog hele jonge kinderen hebt overleg dan eens met je partner dat hij of zij een uurtje of zelfs twee iets met ze gaat doen zodat jij even iets anders kunt doen. Dit kun je prima afwisselen samen en genoeg tijd hebben om ook allemaal leuke dingen met zijn alle te doen.

Aantekeningen

In deze kolom lees je diverse verduidelingen die we niet kwijt konden in de tekst maar die we je ook niet willen onthouden.

  • Homeostase – Met dit begrip word bedoeld de totale balans die je lichaam actief probeert te behouden. Bijvoorbeeld jouw lichaamstemperatuur, zuurgraad, hoeveelheid zuurstof, co2, etc. Dit word goed uitgelegd door deze video van crash course.

Dit artikel heeft meer te bieden!

Je krijgt toegang tot een exclusieve wereld vol mogelijkheden via de Melioro Community.

Om volledig gebruik te kunnen maken van ons uitgebreide aanbod, raden wij je aan om in te loggen, of het juiste lidmaatschap te verkrijgen.

Met ons team van experts staan wij voor je klaar om jou te helpen. Of je nu op zoek bent naar inspirerende ideeën, betrouwbare service of baanbrekende producten, bij ons ben je aan het juiste adres.

Aarzel niet om contact met ons op te nemen en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Bronvermeldingen

Er zijn tal van verschillende visies, meningen en wetenschappelijke artikelen. Omdat wij onderbouwing ontzettend belangrijk vinden, hebben wij een referentielijst gemaakt. Deze lijst kun je hier raadplegen. 

 

Dit artikel is niet gebaseerd op wetenschappelijke literatuur waarnaar verwezen kan worden. Alle artikelen van Melioro zijn wel volgens de visie van de kPNI.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This