Bioritme, herfst en schermen: is er een verband?

Elke lichaamscel heeft speciale klokgenen; die werken in een 24-uurs-en-een-beetje-ritme. Waardoor ons hele systeem in dat bioritme werkt.

Auteur: Mark Keijzers

Bioritme, herfst en schermen: is er een verband?

Het bioritme wordt ook wel interne klok of biologische klok genoemd. Deze interne klok wordt aangestuurd door een gebied in de hersenen: supra chiasmatische nucleï (SCN), in de hypothalamus. Elke lichaamscel heeft speciale klokgenen; die werken in een 24-uurs-en-een-beetje-ritme. Dat maakt dat ons hele systeem in dat bioritme werkt. De SCN is de coordinator van deze processen, en houdt de klokgenen op elkaar afgestemd.

Slaap-waakritme

Op deze manier wordt ook het slaap-waakritme geregeld. Zodra er voldoende licht wordt geregistreerd, zijn we wakker en zodra dit afneemt worden we rustig om de slaap te kunnen vatten.

Meteen direct kun je hieruit afleiden dat het veranderen van de zomer- naar de wintertijd dus een impact heeft. Ook schermen (dus: het blauwe licht ervan) hebben een flinke impact op ons bioritme omdat ze ons systeem prikkelen om wakker te blijven.

“De recent ontwikkelde schermen zenden meer blauw licht uit dan de traditionele bronnen, omdat zij gebruikmaken van ledtechnologie.
Bekend is dat blauw licht invloed heeft op onze biologische klok, en daarmee de slaap kan verstoren.”

Melatonine vs cortisol

Dat wakker blijven, is overdag natuurlijk de bedoeling. Dit wordt o.a. geregeld door de bekende hormonen melatonine en cortisol. Ben je wakker, dan is melatonine laag en cortisol hoog. Gedurende de dag neemt melatonine toe, waardoor je in slaap kunt vallen. Melatonine is stof met als grondstof het aminozuur tryptofaan. Dit is ook de reden dat je vroeger een beker warme melk kreeg, voor het slapen. Want: daar zit tryptofaan in.

Slapen is luxe

Misschien zou je het niet denken, maar slapen is een luxe voor het lichaam. Het is een luxe om je te rusten neer te leggen, wetende dat je veilig genoeg bent om de slaap te kunnen vatten. Tijdens de slaap mag het immuunsysteem worden geactiveerd om de regeneratiewerkzaamheden uit te voeren. Geen of onvoldoende slaap, resulteert dus kort door de bocht gezegd, in een lagere weerstand. Ofwel: er wordt te veel van ons immuunsysteem gevraagd waardoor het niet optimaal kan functioneren. 

Overdag hoort het immuunsysteem uit te gaan en ‘s avonds mag het aan. Zodra het schemerig begint te worden, is dat al een signaal richting de SCN dat de cocktail van hormonen een andere samenstelling dient te krijgen om die slaap daadwerkelijk te vatten. 

Impact op jouw bioritme

Wanneer je met de natuur mee leeft, met de seizoenen, met het dag-nachtritme, beïnvloed je jouw gezondheid ten positieve. Maar, andere aspecten uit ons moderne leven hebben soms negatieve impact op ons bioritme:

  • als het schemert / donker is nog even een zak chips open trekken 
  • voor het slapen nog even je e-mail checken 
  • ‘s avonds nog even een spelletje achter de computer doen 
  • samen nog even het 20 uur journaal kijken

De truc is om rekening te houden met jouw ritme en hierop afgestemd te leven. Wil je hier meer van weten en eens kijken wat je kunt doen om jouw bioritme te optimaliseren en daarmee je weerstand verhogen?

Bij de start van elk nieuw seizoen verzorgen we bij Melioro altijd een onderdeel van “The Rhythm”. Dit wil zeggen dat je gedurende de eerste 4 weken van het seizoen met ons mee kunt doen om jouw gezondheid en energie een enorme boost te geven.

Wil je weten hoe dat eruit ziet en of dat iets voor jou is? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en we houden je op de hoogte van de eerstevolgende mogelijkheid om mee te doen!

Aantekeningen

In deze kolom lees je diverse verduidelingen die we niet kwijt konden in de tekst maar die we je ook niet willen onthouden.

  • H – M

Dit artikel heeft meer te bieden!

Je krijgt toegang tot een exclusieve wereld vol mogelijkheden via de Melioro Community.

Om volledig gebruik te kunnen maken van ons uitgebreide aanbod, raden wij je aan om in te loggen, of het juiste lidmaatschap te verkrijgen.

Met ons team van experts staan wij voor je klaar om jou te helpen. Of je nu op zoek bent naar inspirerende ideeën, betrouwbare service of baanbrekende producten, bij ons ben je aan het juiste adres.

Aarzel niet om contact met ons op te nemen en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Bronvermeldingen

Er zijn tal van verschillende visies, meningen en wetenschappelijke artikelen. Omdat wij onderbouwing ontzettend belangrijk vinden, hebben wij een referentielijst gemaakt. Deze lijst kun je hier raadplegen.

 

  1. Auteur (jaartal). Titel. Paper (plaats, Land), hoofdstuk, blz. https://doi.org/…..
  2. Auteur1 & Auteur2 (jaartal). Titel. Paper (plaats, Land), hoofdstuk, blz. https://doi.org/…..
  3. Auteur1, Auteur2 & Auteur3 (jaartal). Titel. Paper (plaats, Land), hoofdstuk, blz. https://doi.org/…..
  4. Auteur1, et al. (jaartal). Titel. Paper (plaats, Land), hoofdstuk, blz. https://doi.org/…..

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This