Circadiaans ritme en het effect op jouw bioritme

Kan licht kwaad dan?

Auteur: Mark Keijzers

Het effect van licht op jouw bioritme

“Een goede nacht slaap,
begint op het moment dat je ’s ochtends wakker wordt.” 

(Lees ‘m nog eens?)

Het klinkt misschien tegenstrijdig, dat zonlicht overdag je helpt om ’s nachts beter te slapen. In dit artikel wil ik je hier meer over uitleggen.

Het circadiaans ritme

Daarvoor wil ik je allereerst meer uitleggen over het circadiaans ritme. Het circadiaanse ritme is een biologisch ritme, waarvan de cyclus ongeveer een dag duurt. Het circadiaans ritme beïnvloed bijvoorbeeld ons slaap-waakritme, de hormoonafgifte of de lichaamstemperatuur. 

Het circadiane systeem van jouw lichaam, is niets zweverigs. Het bestaat uit een groepje zenuwcellen, die zich in de hypothalamus bevindt. Dit groepje is een van de 12 kernen van de hypothalamus. 

Door middel van diverse hormonen, wordt ook jouw slaap-waakritme bepaald. De lengte van de dagen, maar ook het soort licht en de intensiteit hiervan, sturen de productie van de hormonen, zoals cortisol, serotonine en melatonine. 

Hoe kan het ochtendlicht mijn slaap verbeteren?

Licht signaleert de hypothalamus (en alle corresponderende organen en klieren), om op te starten. De blootstelling aan licht, specifiek zonlicht, zet je lichaam aan tot de productie van optimale hoeveelheden hormonen en neurotransmitters die overdag jouw biologische klok reguleren. Overdag onvoldoende blootstelling aan licht en te veel bootstelling aan kunstlicht in de avond heeft een negatieve invloed op jouw vermogen om ’s nachts goed te kunnen slapen. Een van de meest belangrijke stoffen die door blootstellen aan licht wordt beïnvloed, is de krachtige neurotransmitter serotonine. 

Lekker-in-je-vel

Serotonine is algemeen bekend om zijn invloed op het gevoel van geluk en het lekker-in-je-vel zitten. Vele antidepressiva rusten op de functie van serotonine. Het heeft een ongelofelijk effect op je stemming en cognitie. Een ander belangrijk aspect om over serotonine op te merken, is zijn cruciale rol bij het reguleren van jouw interne klok.

Wanneer we synchroon leven met de natuur, is onze interne klok goed afgesteld. Maar, wanneer het van slag is, en er is een verstoring in de mate van licht, dan kan de productie van serotonine in in brede zin onze gezondheid hieronder lijden. 

Licht-tekort? 

Tegenwoordig hebben we niet zo goed meer door dat we niet vaak genoeg bloot staan aan licht en eigenlijk lijden als gevolg van een licht-deficientie. Typische binnenverlichting is 100x minder helder dan het buitenlicht op een zonnige dag. Zelfs een bewolkte dag levert 10x meer helderheid dan standaard binnenverlichting. 

De eindjes aan elkaar van het circadiaans ritme

Als ik de bovengenoemde feitjes aan elkaar knoop, dan krijg je het volgende: een goede nachtrust, wordt o.a. bepaald door de optimale afgifte van hormonen. Dat betekent dat er voldoende blootstelling aan licht overdag dient te zijn, voor de optimale aanmaak van de betreffende hormonen. 

Aantekeningen

In deze kolom lees je diverse verduidelingen die we niet kwijt konden in de tekst maar die we je ook niet willen onthouden.

  • H – M

Dit artikel heeft meer te bieden!

Je krijgt toegang tot een exclusieve wereld vol mogelijkheden via de Melioro Community.

Om volledig gebruik te kunnen maken van ons uitgebreide aanbod, raden wij je aan om in te loggen, of het juiste lidmaatschap te verkrijgen.

Met ons team van experts staan wij voor je klaar om jou te helpen. Of je nu op zoek bent naar inspirerende ideeën, betrouwbare service of baanbrekende producten, bij ons ben je aan het juiste adres.

Aarzel niet om contact met ons op te nemen en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Bronvermeldingen

Er zijn tal van verschillende visies, meningen en wetenschappelijke artikelen. Omdat wij onderbouwing ontzettend belangrijk vinden, hebben wij een referentielijst gemaakt. Deze lijst kun je hier raadplegen.

 

  1. Auteur (jaartal). Titel. Paper (plaats, Land), hoofdstuk, blz. https://doi.org/…..
  2. Auteur1 & Auteur2 (jaartal). Titel. Paper (plaats, Land), hoofdstuk, blz. https://doi.org/…..
  3. Auteur1, Auteur2 & Auteur3 (jaartal). Titel. Paper (plaats, Land), hoofdstuk, blz. https://doi.org/…..
  4. Auteur1, et al. (jaartal). Titel. Paper (plaats, Land), hoofdstuk, blz. https://doi.org/…..

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This