Een dutje is gunstig na slaaptekort

Een dutje na slaaptekort kan in sommige situaties helpen om te herstellen na een zware periode van minder goede nachtrust

Auteur: Mark Keijzers

Het dutje in een wetenschappelijke studie

In een studie van de Universiteit van Paris Descartes-Sorbonne, is gebleken dat een dutje na een nacht slecht slapen een positieve invloed heeft op het immuun en stress-systeem.

Het onderzoek

In deze studie werden 11 gezonde mannen met een leeftijd tussen 23 en 32 jaar, met een regelmatig slaappatroon, blootgesteld aan drie verschillende slaapcondities in het laboratorium

De controle conditie omvatte 1 nacht in het laboratorium met 8 uur slaap. De slaap beperkte conditie omvatte in de voorgaande nacht slechts 2 uur slaap. Deze beperkte slaap conditie kreeg in de studie 2 varianten:

  • Slaap beperkt: de rest van de dag geen slaap overdag. 
  • Slaap beperkt met dutjes: in de ochtend 30 minuten een dutje en in de middag 30 minuten een dutje.

    Na de bovengenoemde drie condities werden drie signaalstoffen gemeten namelijk:

    Wat kun je hiermee?

    Wanneer je dus in de situatie komt waarbij je door omstandigheden (of keuze natuurlijk) een nacht minder of niet hebt geslapen dan is het nuttig om overdag een dutje te doen om zo de negatieve impact van dat slaaptekort op je stress-systeem en je immuunsysteem te verminderen. Zorg er wel voor dat het bij dutjes blijft en dat je niet overdag zoveel slaap inhaalt dat je daardoor je bioritme gaat verschuiven. Wanneer je de volgende avond wakker ligt omdat je overdag teveel hebt “bijgeslapen” dan geeft het verschoven bioritme weer op zichzelf allerlei negatieve invloeden.

    In onze praktijk

    Bij Melioro werken we veel met de Emfit. Dit is een apparaat dat via een strip kunststof dat onder je matras ligt diverse parameters kan meten. Zo kun je op een hele eenvoudige manier en automatisch elke nacht je hartslag bijhouden, je bewegingen en je ademhaling. Het interessante van deze combinatie is dat je de hart-ritme coherentie kunt meten en dit geeft interessante informatie over hoeveel je lichaam heeft kunnen herstellen gedurende de nacht. Deze metingen worden door topsporters gebruikt om te bepalen hoe zwaar trainingen mogen zijn om het trainingseffect te maximaliseren.

    Indien je één ding wilt meten

    De belangrijkste parameter om in de gaten te houden rondom slaap is of je elke ochtend wakker wordt met het gevoel: Ik heb genoeg geslapen het is goed zo. Wanneer je merkt dat dit structureel niet zo is dan doe je er verstandig aan om te gaan uitzoeken waarom jouw lichaam zich niet genoeg kan herstellen in de nacht. Wanneer je hier hulp bij wilt hebben dan denken we graag met je mee. Stuur ons gerust een email en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

    Aantekeningen

    In deze kolom lees je diverse verduidelingen die we niet kwijt konden in de tekst maar die we je ook niet willen onthouden.

    • H – M

    Dit artikel heeft meer te bieden!

    Je krijgt toegang tot een exclusieve wereld vol mogelijkheden via de Melioro Community.

    Om volledig gebruik te kunnen maken van ons uitgebreide aanbod, raden wij je aan om in te loggen, of het juiste lidmaatschap te verkrijgen.

    Met ons team van experts staan wij voor je klaar om jou te helpen. Of je nu op zoek bent naar inspirerende ideeën, betrouwbare service of baanbrekende producten, bij ons ben je aan het juiste adres.

    Aarzel niet om contact met ons op te nemen en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

    Bronvermeldingen

    Er zijn tal van verschillende visies, meningen en wetenschappelijke artikelen. Omdat wij onderbouwing ontzettend belangrijk vinden, hebben wij een referentielijst gemaakt. Deze lijst kun je hier raadplegen.

     

    1. Faraut B, et al. Napping reverses the salivary interleukin-6 and urinary norepinephrine changes induced by sleep restriction. J Clin Endocrinol Metab. 2015 Mar;100(3):E416-26. doi: 10.1210/jc.2014-2566. Epub 2015 Feb 10. https://academic.oup.com/jcem/article/100/3/E416/2839988?

    0 reacties

    Een reactie versturen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

    Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

    Word Energieker met Melioro!

    Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

    Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

     

    Je bent succesvol ingeschreven!

    Pin It on Pinterest

    Share This