Hoe bepaalt jouw lichaam tijd en ritme? Klokgenen!

Hoe laat je wakker wordt en je gaat slapen, hoe de afgifte van hormonen is, wanneer een orgaan regenereert… Klokgenen!

Auteur: Mark Keijzers

Klokgenen voor tijd en ritme?

Eh…. Klokgenen? Ik hoor het je denken. De zogenaamde ‘circadian clock genes’ zijn belangrijk bij je bioritme. Hiermee wordt bijvoorbeeld je dag/nacht-ritme geregeld. Er zijn zo’n 100 processen bekend in je lichaam, die hun eigen klok en ritme hebben.

Welke lichamelijke processen?

De biologische klok is belangrijk om te reageren op de omgeving en om de homeostase te behouden. Uiteindelijk allemaal voor een ding: overleving. Een systeem dat wordt gereguleerd door de zogenaamde klok-genen is bijvoorbeeld de glucose huishouding, maar ook het dag/nacht-ritme. Daarmee beïnvloeden ze lichaamsfuncties op zowel cellulair als moleculair niveau.

Wat beïnvloedt de klokgenen?

Tegenwoordig leven we in een ‘science fiction-omgeving’ voor ons lichaam. De invloeden van de omgevingstemperatuur die voor ons wordt gereguleerd door centrale verwarming of airconditioning, onze zittende levensstijl, het vaak geconsumeerde hoog-calorisch voedsel, het kunstmatige licht waarin we vertoeven en misschien de ploegendiensten die wij draaien zijn groot.

Neem bijvoorbeeld het hoog-calorische voedsel dat veel wordt gegeten. Het is voeding dat een hoge dichtheid calorieën heeft, zoals bijvoorbeeld een milkshake. In de natuur hebben we altijd een grote bulk voeding moeten eten. Wanneer het lichaam zoveel suikers in de voeding detecteert, denkt het dat er ook een grote lading voeding aan komt. Niks is minder waar. Als wij van een grote milkshake aan het genieten zijn, foppen we ons lijf.

En het gevolg?

Uit de studie van Cedernaes et al blijkt dat acuut slaapgebrek kan leiden tot epigenetische veranderingen in de klokgenen. Een enkele nacht doorhalen kan al de epigenetische veranderingen teweeg brengen. Dit zou dus ook verklaren dat mensen in ploegendiensten op den duur verstoringen in de integriteit van metabole processen, bijvoorbeeld op hormonaal niveau, kunnen ondervinden. Een mogelijk begin van ziektebeelden dus?

Hoe zit dat bij jou?

Dit artikel heb ik geschreven voor jou. Nu ben ik erg nieuwsgierig aangelegd en ben ik erg benieuwd:

Hoeveel uitdagingen met jouw bioritme heb jij?

Ga je dingen anders doen na het lezen van dit artikel?

Laat het me weten in een reactie hieronder.

Aantekeningen

In deze kolom lees je diverse verduidelingen die we niet kwijt konden in de tekst maar die we je ook niet willen onthouden.

  • H – M

Dit artikel heeft meer te bieden!

Je krijgt toegang tot een exclusieve wereld vol mogelijkheden via de Melioro Community.

Om volledig gebruik te kunnen maken van ons uitgebreide aanbod, raden wij je aan om in te loggen, of het juiste lidmaatschap te verkrijgen.

Met ons team van experts staan wij voor je klaar om jou te helpen. Of je nu op zoek bent naar inspirerende ideeën, betrouwbare service of baanbrekende producten, bij ons ben je aan het juiste adres.

Aarzel niet om contact met ons op te nemen en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Bronvermeldingen

Er zijn tal van verschillende visies, meningen en wetenschappelijke artikelen. Omdat wij onderbouwing ontzettend belangrijk vinden, hebben wij een referentielijst gemaakt. Deze lijst kun je hier raadplegen.

  1. Gerhart-Hines, Z., & Lazar, M. A. (2015). Circadian metabolism in the light of evolution. Endocrine reviews, 36(3), 289–304. https://doi.org/10.1210/er.2015-1007 
  2. Bass J. (2012). Circadian topology of metabolism. Nature, 491(7424), 348–356. https://doi.org/10.1038/nature11704 
  3. Cedernaes, J., Osler, M. E., Voisin, S., Broman, J. E., Vogel, H., Dickson, S. L., Zierath, J. R., Schiöth, H. B., & Benedict, C. (2015). Acute Sleep Loss Induces Tissue-Specific Epigenetic and Transcriptional Alterations to Circadian Clock Genes in Men. The Journal of clinical endocrinology and metabolism, 100(9), E1255–E1261. https://doi.org/10.1210/JC.2015-2284 
  4. Cedernaes, J., Schiöth, H. B., & Benedict, C. (2015). Determinants of shortened, disrupted, and mistimed sleep and associated metabolic health consequences in healthy humans. Diabetes, 64(4), 1073–1080. https://doi.org/10.2337/db14-1475 
  5. Schmid, S. M., Hallschmid, M., & Schultes, B. (2015). The metabolic burden of sleep loss. The lancet. Diabetes & endocrinology, 3(1), 52–62. https://doi.org/10.1016/S2213-8587(14)70012-9 
  6. Möller-Levet, C. S., Archer, S. N., Bucca, G., Laing, E. E., Slak, A., Kabiljo, R., Lo, J. C., Santhi, N., von Schantz, M., Smith, C. P., & Dijk, D. J. (2013). Effects of insufficient sleep on circadian rhythmicity and expression amplitude of the human blood transcriptome. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 110(12), E1132–E1141. https://doi.org/10.1073/pnas.1217154110 
  7. Arendt J. (2010). Shift work: coping with the biological clock. Occupational medicine (Oxford, England), 60(1), 10–20. https://doi.org/10.1093/occmed/kqp162 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This