Is jouw leven goed in balans?

Een samenvatting over de vraag of jouw leven goed in balans is.

Is jouw leven goed in balans?

Als je hierop ‘ja’ hebt geantwoord, dan ben je onwijs goed bezig en hoef je niet verder te lezen. Maar als dit een beetje wringt en je er niet volmondig ‘ja’ hierop kunt antwoorden, dan neem ik je graag even mee.

Je hebt vast weleens gehoord: alles waar ‘te’ voor staat, is niet goed (behalve tevreden, natuurlijk). Nu is ‘niet goed’ natuurlijk wel erg zwart wit. Het gaat dus om een balans. Niet te veel en ook niet te weinig. Op het moment dat je uit balans bent, is dat meestal vervelend. Belangrijk dus om alles in balans te hebben, op orde, zeg maar.

Wat is dan balans?

Om deze balans wat minder zweverig te maken, hebben wij een aantal pijlers van de gezondheid beschreven. Het draait, voor een groot deel, om:

  • Voeding
  • Inspanning
  • Ontspanning
  • Gedrag
  • Slaap
  • Zingeving
  • Leefomgeving

Als je op deze pijlers in balans bent, dan kun je doorgroeien naar een optimale gezondheid.

Een discrepantie in een van deze pijlers, geeft dus een uit-balans situatie. Stel je ontspant te weinig en levert te veel inspanning, bijvoorbeeld op het werk. Daarnaast heb je weinig tijd voor een gezonde maaltijd en drink je bijzonder veel koffie om jezelf op de been te houden. Doordat je nogal lang door gaat, slaap je slecht en vraag je jezelf af waarvoor je het eigenlijk allemaal doet. Een mooi schoolboekvoorbeeld van de belangrijkheid van balans.

Waarom deze pijlers zo belangrijk zijn?

De zes pijlers die ik net heb genoemd, dekken de basisbehoeften van je gezondheid af. We leggen in een consult ook altijd een verband met het leren van iets nieuws. We geven vaak het voorbeeld van het doen van pilates of yoga. Je leert als beginneling de basisoefeningen en zal merken dat je er steeds beter in wordt. Met de basiskennis kun je dus door blijven groeien naar optimale gezondheid!

Pijler: voeding

Heb je weleens een week niet gegeten? Dikke kans van niet. Je kunt vast wel inschatten wat er met je lichaam zou gebeuren als je dit zou doen. Je weet meteen de impact van voeding op jouw gezondheid. Je lichaam moet alle processen in je lichaam doen, met de voedingsstoffen die jij eet.

Pijler: inspanning

Inspanning is niet altijd beweging. Het is eigenlijk breder dan beweging alleen. Dat is ook de reden waarom we het zo hebben genoemd. Inspanning zit hem vooral in het leveren van een inspannend, stress is dus ook eigenlijk een vorm van inspanning. Ofwel: het kost energie. Deze pijler is belangrijk omdat je niet alleen beweging nodig hebt, maar ook inspanning dient te leveren in jouw leefstijl.

Pijler: ontspanning

In de tegenwoordige omgeving is ontspanning vaak in het geding. We hebben geleerd dat je hard moet werken voor je geld en dat je daarmee aan de buitenwereld kunt laten zien hoe goed je wel niet bent. Ontspanning is een belangrijke tegenhanger van de pijler inspanning en dient daarmee dus in balans te zijn.
“Vroeger vonden mensen het raar om te sporten voor hun gezondheid. Je werd raar aangekeken als je buiten aan het hardlopen was. Tegenwoordig word je raar aangekeken, als je voor jezelf kiest en ontspanning zoekt. Waarschijnlijk zal, over 50 jaar, het raar zijn als je het niet doet.” ~ Simone (Youki)

Pijler: gedrag

Dat wat er in onze binnenwereld gebeurt, zien anderen niet. Gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties worden pas ‘zichtbaar’ in de vorm van gedrag, wanneer je een handeling gaat uitvoeren. Daarnaast draait het natuurlijk ook om intermenselijk contact, ofwel: hoe je omgaat met andere mensen.

Pijler: zingeving

Dit is eigenlijk een heel persoonlijke pijler. Iedereen vult dit anders in. Het gaat er praktisch om, of je de zin van je leven begrijpt, een doel hebt om na te streven en dat je weet wat jouw leven zinvol maakt. Dit kun je bijvoorbeeld samenvatten in waarden, ofwel: een waardevol leven nastreven.

Pijler: leefomgeving

Eigenlijk is deze pijler er pas op het laatst bij gekomen. Deze pijler vat allerlei omgevingsfactoren samen, die ook van invloed zijn op jouw eigen gezondheid. Het zijn de factoren waar je misschien niet altijd evenveel invloed op kunt uitoefenen. Ondanks je ze niet altijd kunt veranderen, kun je er wel voor zorgen dat je er zo goed als mogelijk mee om kunt gaan. Voorbeelden: persoonlijke verzorging, schoonmaakmiddelen, woonomgeving, werk, luchtvervuiling ofwel: jouw leefomgeving.
Voor al deze pijlers, valt dus iets te zeggen. Ze in balans brengen of houden gaat samen met het nastreven van een optimale gezondheid. Om hier wat inzicht in te krijgen, hebben wij een korte vragenlijst gemaakt. Deze vragenlijst hebben wij zelf samengesteld, en is niet wetenschappelijk gefundeerd. Het zijn een aantal punten/vraagstellingen waarop je kunt scannen of er winst te behalen valt in het optimaliseren van deze pijler. De vragenlijst kun je vinden in ons kenniscentrum.

Hoe zit dat bij jou?

Dit artikel heb ik geschreven voor jou. Nu ben ik erg nieuwsgierig aangelegd en ben ik erg benieuwd: Hoe is jouw balans? Ben je uit balans geweest? Wat doe je om in balans te blijven?  Laat het me weten in een reactie hieronder. Als je een vraag hebt, stuur me gewoon een berichtje via judith@melioro.nl of deel het voor alle lezers in de reacties bij dit artikel.

Is jouw leven goed in balans?

Als je hierop ‘ja’ hebt geantwoord, dan ben je onwijs goed bezig en hoef je niet verder te lezen. Maar als dit een beetje wringt en je er niet volmondig ‘ja’ hierop kunt antwoorden, dan neem ik je graag even mee.

Je hebt vast weleens gehoord: alles waar ‘te’ voor staat, is niet goed (behalve tevreden, natuurlijk). Nu is ‘niet goed’ natuurlijk wel erg zwart wit. Het gaat dus om een balans. Niet te veel en ook niet te weinig. Op het moment dat je uit balans bent, is dat meestal vervelend. Belangrijk dus om alles in balans te hebben, op orde, zeg maar.

Wat is dan balans?

Om deze balans wat minder zweverig te maken, hebben wij een aantal pijlers van de gezondheid beschreven. Het draait, voor een groot deel, om:

  • Voeding
  • Inspanning
  • Ontspanning
  • Gedrag
  • Slaap
  • Zingeving
  • Leefomgeving

Als je op deze pijlers in balans bent, dan kun je doorgroeien naar een optimale gezondheid.

Een discrepantie in een van deze pijlers, geeft dus een uit-balans situatie. Stel je ontspant te weinig en levert te veel inspanning, bijvoorbeeld op het werk. Daarnaast heb je weinig tijd voor een gezonde maaltijd en drink je bijzonder veel koffie om jezelf op de been te houden. Doordat je nogal lang door gaat, slaap je slecht en vraag je jezelf af waarvoor je het eigenlijk allemaal doet. Een mooi schoolboekvoorbeeld van de belangrijkheid van balans.

Je titel komt hier

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

De inhoud vanaf dit punt is enkel beschikbaar voor leden van de Melioro community

Bronvermeldingen

lorum lipsum

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This