Uitslag van de B70 vragenlijst

Na het invullen van de vragenlijst, kun je hier meer lezen over de uitslag daarvan. Je hebt de uitslag van de ingevulde test in jouw e-mailinbox ontvangen. De uitslag bestaat uit een aantal getallen, hieronder geven we je daar toelichting op.

De score per pijler

  • 43-60 punten: je functioneert voor deze pijler op een goed niveau, maar er is ruimte om te groeien naar een OPTIMAAL te functioneren
  • 19-42 punten: je komt op een punt aan dat je beter kunt functioneren, op dit gebied
  • 0-18 punten: er zijn duidelijke signalen dat je niet goed functioneert binnen dit gebied

Scoor je 60 punten? GEFELICITEERD! Op dit gebied scoor je optimaal.

Totale score

  • 271-420 punten: goed en ruimte voor verbetering
  • 127-270 punten: geen grote klachten, maar je kunt beter functioneren
  • 0-126 punten: duidelijke signalen van sub-optimale gezondheid

Wat zegt elk getal?

De totaalscore en de score per gezondheidsgebied werken op dezelfde manier. Beide geven ze een indicatie in welke range je ongeveer zal zitten, binnen jouw gezondheid. Daarmee bedoelen we het volgende. Om de ervaring die jij van jouw gezondheid hebt, te vergelijken met een ander persoon, zullen we het moeten standaardiseren.

Jouw norm

De beleving van jouw gezondheid, is lastig te vergelijken met een ander. Neem bijvoorbeeld pijn. Wanneer jij al 10 jaar lang loopt met een punaise in jouw voet, dan zul je die pijn anders ervaren dan iemand die er zojuist ingestapt is. Om gezondheidsaspecten een beetje te kunnen vergelijken, hebben we een verdeling gemaakt.

Drie indelingen

Zoals je misschien al van ons hebt gehoord, hebben wij een hekel aan het denken in hokjes. Als je eenmaal in een hokje bent gezet, is het lastig om er uit te komen. Toch is het soms verstandig om een indeling te maken, zodat je weet op welk niveau je zit en waar er winst te behalen is. Geen hokjes dus, maar een evaluatie van waar je NU staat. Via deze vragenlijst, krijg je dus een indicatie op welk gebied er winst te behalen is. Hierdoor kun je concreet aan de slag met jouw gezondheid door doelen, specifiek op dat gebied, te stellen.

  • Gezondheidsklachten: ziektebeelden / symptomen / signalen
  • Klachtenvrij, maar nog niet lekker in je vel:  bewustwording / begin van vaardigheden leren
  • Goed in je vel, maar ruimte voor OPTIMAAL functioneren: vaardigheden eigen maken en groei naar optimale gezondheid

Gezondheidsklachten

Wij werken met de groep mensen die ziektebeelden, symptomen of signalen hebben. Deze groep noemen we gezondheidsklachten.

Klachtenvrij

Vervolgens hebben we een groep mensen die klachtenvrij zijn, maar nog niet lekker in hun vel zitten.

Goed in je vel

Als laatste hebben we een groep mensen die goed in hun vel zitten, maar ruimte hebben om te groeien naar écht optimaal functioneren. High performance, wordt dat ook genoemd.

Wat kan ik NU doen ter verbetering van mijn gezondheid?

Kijk eerst eens even naar welke pijler de meeste verbetering nodig hebben en welke gebieden al goed zijn. Meestal zijn er één of twee gebieden die eruit springen. Als gezondheidsklachten langer duren, komen er meestal een aantal bij. Scoor je op meer dan vier gebieden onder de 5 punten, zorg dan dat je iemand vindt om een goed plan op te stellen. Dit vereist maatwerk en iemand die naar alle pijlers van jouw gezondheid kijkt.

Probeer niet meer dan twee pijlers tegelijkertijd te verbeteren. Kies van alle gebieden twee punten die je deze week wilt oppakken. Beperk jezelf tot slechts twee punten. Gaat dit een week lang heel goed, dan kun je punten toevoegen. We hebben in al onze jaren praktijkervaring gezien dat de meeste mensen effectief slechts twee dingen tegelijkertijd in hun focus kunnen houden.

Gebruik de tips die we je hebben gegeven. In onze vorige berichten, hebben we je enkele tips per pijler gegeven.

Wij zijn er om je te helpen! Je kunt altijd gebruik maken van ons aanbod voor een gratis kwartier kennismakingsgesprek. We nodigen je graag uit om bij ons een kopje koffie of thee te drinken. Benut deze tijd optimaal door de volgende vragen voor te bereiden:

  1. Wat wil je verbeteren?
  2. Wat wil je bereiken?
  3. Hoe zit dat er dan uit?
  4. Wanneer wil je dat bereiken?
  5. Waarom lukt dat nu niet?

Wanneer je twee verbeterpunten hebt gekozen, ga dan voor jezelf na wat je nodig hebt om die twee punten aan te pakken. Let op, doe dit in kleine stapjes. Sta eens even stil

Luister naar je lichaam. Je lichaam weet heel goed aan te geven wat jij eigenlijk nodig hebt. Begin eerst met stil staan, om te luisteren naar wat jij nodig hebt. Wat heb je nodig, waar verlang je naar? Waar heb je zin in? Wat geeft je energie? Wat kost je juist energie? Ga dus aan de slag met wat jouw lichaam tegen je zegt. Natuurlijk gebruik je hierbij wel je gezonde verstand… het eten van 3 zakken snoep is niet zo verstandig ;). Lukt dit niet? Weet je niet hoe? Neem contact met ons op! We helpen je vrijblijvend graag op weg.

Zit je met meer dan vier pijlers op een score van vijf of lager? 

  • Zorg ervoor dat je kleine stapjes zet
  • Maak eerst een goede inventarisatie van jouw situatie
  • Welk klein stapje geeft jou NU het meeste effect?
  • Blijf er niet mee zitten, als je niet weet hoe of waar te beginnen. Wij helpen je graag vrijblijvend op weg of zullen je aangeven waar hulp geadviseerd is.

Meer weten?

Meer informatie over deze indeling en hoe wij daartoe gekomen zijn, vind je in ons kenniscentrum. Wij schreven diverse artikelen hierover. Wanneer je nog vragen hebt, mail ons gerust (info@melioro.nl).

Onze behandelaren kunnen nog veel meer details uit jouw score extraheren. Dit een vragenlijst die een indicatie geeft voor jouw gezondheid. We hebben nog veel meer (en meer gedetailleerdere) meetinstrumenten, om inzicht te krijgen in de oorzaken van jouw situatie. 

Share This