Eetmomenten oftewel eetfrequentie

Eetmomenten wil zeggen hoe vaak op een dag je iets eet of drinkt. Dit is misschien wel belangrijker dan wat je eet of drinkt op een dag. In dit artikel geven we uitleg

Auteur: Mark Keijzers

Eetmomenten, niet wat je eet…

In consulten en op cursussen zeggen we het wel vaker. Hoe vaak je eet is mogelijk nog veel belangrijker dan wat je eet. Meestal is het bij de client even stil na deze uitspraak. Het is nogal wat om te zeggen. Uiteraard horen we dan ook vaak de opmerking dus ik kan gerust vaker pizza/patat/etc eten? Nee dat is niet wat ik hiermee zeg. MAAR de hoeveelheid eetmomenten op een dag zijn wel een enorme impact op je lichaam.

Even stilstaan 

Stel je even voor wat er in je lichaam allemaal in werking word gezet op het moment dat jij gaat eten. Sterker nog: veel van deze processen worden al opgestart op het moment dat jij gaat denken aan eten!

Wanneer je bijvoorbeeld op pinterest bladert door allemaal lekkere desert recepten dan zul je ervaren dat je letterlijk al het water in je mond hebt staan. Je produceert werkelijk meer speeksel op het moment dat je enkel maar denkt aan eten of wanneer je langs de bakker loopt en daar versgebakken brood ruikt. Of zo een grill-vitrine bij de poulier met ronddraaiende haantjes. Je lichaam komt dus al in actie voordat je gaat eten.

Laten we eens kijken naar eetmomenten

In je lichaam word er bijvoorbeeld meer speeksel aangemaakt en afgegeven in je mond. Je maag gaat zich voorbereiden op voedsel wat er straks aan gaat komen. De lever bereid zich voor om de binnenkomende nutriënten te gaan verwerken en zelfs de hartslag gaat omhoog om de spijsvertering te ondersteunen. Ook onze grootste potentiële energieverbruiker het immuunsysteem komt in actie bij het eten van voeding.

De grootste energie verbruiker

Wanneer je iets eet of drinkt waar voedingstoffen inzitten (en dat is in bijna alle voeding) dan zal je immuunsysteem worden geactiveerd. We noemen dit de Post Prandiale (postprandiaal is “na de maaltijd”) Ontstekings Reactie afgekort “PPAR”.

Je kunt dit zelf herkennen als de “after-dinner dip”. Je weet wel die collega’s op de zaak die dat interessante toetsenbord patroon op hun voorhoofd hebben staan wanneer je ze rond een uurtje of 14:00-15:00 bij de waterkoeler of het koffieapparaat tegenkomt. Daar kunnen ze ook niets aan doen dat is gewoon de reactie op die fijne bruine boterham met hagelslag bij de lunch.

Veel meer voordeel

Al deze processen zijn duur en belastend voor het lichaam om te activeren, MAAR als het goed is krijgt het lichaam er veel meer voor terug. Uiteraard heb je bij al deze inspanning een goede salade gegeten met verse groenten met wat gevogelte of vis en gekruid met verse kruiden. Een werkelijke “bom” vol goede nutriënten en bouwstoffen die het lichaam heel hard nodig heeft en goed kan gebruiken. De voordelen zijn dus vele malen groter dan de nadelen van al dat “spijsverteren”.

Maar …….

Maar hoe zit dat dan bij het eten van dat kauwgommetje achter de computer? Of dat dropje in de auto? Het koekje bij de koffie? De voedselconsumptie-peiling laat zien dat de gemiddelde volwassen Nederlander 10 keer op een dag iets eet of drinkt… Dat is nogal een belasting voor het lichaam. bron.

Hoe dan wel qua eetmomenten?

Op die vraag is niet een zwart-wit antwoord te geven. Het is echt maatwerk afhankelijk van jouw lichaam en situatie. Maar 10-12 keer op een dag is wat teveel van het goede – dat heb je zelf ook al door waarschijnlijk. In onze cursussen en consulten kijken we altijd met je samen naar wat bij jou past en helpen je om dat aan te passen.

LET OP!

Wanneer je gaat proberen om minder vaak op een dag te eten en je merkt dat je daar niet zo goed op reageert neem dan contact op met een goede dietist en laat je goed voorlichten. Het kan heel goed zijn dat jouw lichaam moeite heeft met die omschakeling en dat is helemaal niet nodig. Sterker nog in sommige situaties kan het zelfs schadelijk zijn. Pas als je wilt voorzichtig jouw eetfrequentie aan en ervaar het verschil maar ga niet zelfstandig experimenteren als je merkt dat je er “klachten” van ondervindt.

Aantekeningen

In deze kolom lees je diverse verduidelingen die we niet kwijt konden in de tekst maar die we je ook niet willen onthouden.

Dit artikel heeft meer te bieden!

Je krijgt toegang tot een exclusieve wereld vol mogelijkheden via de Melioro Community.

Om volledig gebruik te kunnen maken van ons uitgebreide aanbod, raden wij je aan om in te loggen, of het juiste lidmaatschap te verkrijgen.

Met ons team van experts staan wij voor je klaar om jou te helpen. Of je nu op zoek bent naar inspirerende ideeën, betrouwbare service of baanbrekende producten, bij ons ben je aan het juiste adres.

Aarzel niet om contact met ons op te nemen en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Bronvermeldingen

Er zijn tal van verschillende visies, meningen en wetenschappelijke artikelen. Omdat wij onderbouwing ontzettend belangrijk vinden, hebben wij een referentielijst gemaakt. Deze lijst kun je hier raadplegen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This