Het FODMaP-dieet bij PDS. Is dat wijs?

door | sep 4, 2015 | Voeding | 0 Reacties

Het FODMap-dieet is in het leven geroepen om mensen met het prikkelbaar darm-syndroom (PDS/IBS) te ondersteunen in hun klachten. Rondom dit syndroom zijn klachten, zoals opgeblazen gevoel, winderigheid, onregelmatige ontlasting met diarree en/of obstipatie veel voorkomend. Met het vermijden van de FODMap’s, werk je op de klachten – dus om deze zo min mogelijk te maken. Een mooie oplossing voor de korte termijn, maar werkt het ook op de lange termijn? 

Waar zit dat in? 

Fermenteerbare oligosachariden  zitten vooral in tarweproducten, een aantal groentes, peulvruchten en worden toegevoegd aan magere yoghurt, melkdranken en aan voedingsvezelpreparaten. 
Disachariden zitten vooral in melk en sommige fruitsoorten zijn er rijk aan. De monosachariden, ofwel: enkele suikers, zitten in fruit, honing, zoetstof. Het is vooral belangrijk dat de verhouding tussen de monosachariden goed is. Poligosachariden zijn de zogenaamde suikeralcoholen. Ze zijn op een verpakking te vinden onder de naam: sorbitol, mannitol, maltitol, xylitol en isomalt.

Met de bovenstaande, dikgedrukte woorden kun je overigens ook meteen het woord FODMaP samenstellen. Kortom, het staat voor: Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden and Poligosachariden. Weet je dat ook weer ;).

Het FODMaP-dieet kan eigenlijk beter het FODMaP-beperkte dieet worden genoemd. Deze suikers zitten namelijk in heel veel producten die wij dagelijks eten. Een kleine hoeveelheid suikers veroorzaakt in de praktijk geen klachten. De producten die rijk zijn aan FODMaPs worden daarom weggelaten uit dit dieet.

Hoe werkt het? 

Dit dieet bestaat uit twee fasen:
Fase 1: Eliminatiefase, duur: 6 weken
Fase 2: Her-introductiefase, duur: minimaal 5 weken
Gedurende deze fasen voer je het FODMaP-dieet uit. Aan het einde van fase 2, begin je weer met het her-introduceren van producten. Uiteindelijk is het  de bedoeling dat je alles weer gewoon kunt eten.

Fase 1: Elimineren

Tijdens deze fase eet je geen van de FODMaP-producten. Er vallen dus een groot aantal producten uit de voeding weg. Dit maakt dat fase 1 best een zware fase kan zijn en dat er veel motivatie en doorzettingsvermogen voor nodig is. Het maken van een nauwkeurig voedingsschema is aanrader in deze fase.

Fase 2: her-introductie

In deze fase is registratie erg belangrijk! Je gaat namelijk elke week een nieuwe groep FODMaP toevoegen aan je voeding. Meer variatie in de keuken dus, maar ook letten op wat jouw lijf zegt. Dit houdt in dat je iedere week gaat registreren wat jouw klachten en de ernst ervan was. Zodoende krijg je een helder inzicht in de producten die bij jouw klachten geven. Samen met een diëtist overleg je vervolgens wat de vervolgstappen zijn.

Melioro’s mening

Het FODMaP-beperkte dieet is een mooi samengesteld dieet. De achterliggende gedachte van dit dieet is voornamelijk: dátgene wat reacties op roept, vermijden. Wat ik me alleen af vraag is: wat is de óórzaak dat je niet tegen deze producten kunt?
Zoals gezegd is dit dieet prima om te volgen, voornamelijk om de ergste klachten die je ervaart te verminderen. Laten we eerlijk zijn, het kan soms behoorlijk pijnlijk zijn zo’n opgeblazen buik. Wat ik vooral belangrijk vindt is: het lichaam weer terug in balans brengen zodat het de vertering juist weer goed doet. Dat wil zeggen, je (darm)bacteriën in balans en je voeding ondersteunend maken.

Wat kan ik hier nu weer mee? Hoe kan ik dit gebruiken?

Dit artikel is vooral informatief geschreven. Belangrijk vinden wij altijd: waarom doe je wat je doet? Wáárom doet je lichaam wat het doet? Dus: wáárom heb jij PDS/IBS? Daar geeft dit artikel geen antwoord op, en dat klopt. Want bij iedereen is het anders, en daarom is maatwerk zo vreselijk belangrijk. Om je alvast een zetje in je rug te geven, heb ik een tip voor je. Zo kun je er toch alvast zelf in de praktijk mee aan de slag:

 

  • Houd eens een dagboek bij. Doordat je een dagboek bijhoudt met wat je eet, en hoe jij je (daarvoor en daarna) voelt, geeft je waarschijnlijk al inzicht. Je kunt hier een format vinden, zodat je NU aan de slag kunt.

Hulp

Vind je het prettig om dit eens door te nemen en te kijken hoe dit op jouw situatie van toepassing is? Wil je graag veranderen, maar vind je het prettiger als je daarbij ondersteund wordt?

Neem contact met ons op en we kijken wat voor jou de beste ondersteuning is. Dit kan in een persoonlijk consult zelfs via vergoeding vanuit de basisverzekering. Er is ook regelmatig groepsuitleg en er starten groepstrajecten die dit heel laagdrempelig stap-voor-stap met begeleiding uitvoeren.

Judith Koster

Judith Koster

Orthomoleculair diëtist

Judith is gespecialiseerd in de zes pijlers van jouw gezondheid. Ze helpt deze vertalen naar jouw situatie, zodat je er praktisch mee kunt werken.

Heb jij naar aanleiding van dit artikel vragen?

Ik kan je vast op weg helpen om deze kennis in te zetten ter verbetering van jouw gezondheid.

Kan ik je helpen?

Share This