Het FODMaP-dieet bij PDS. Is dat wijs?

Het FODMaP dieet word veel besproken en door gezondheidsprofessionals voorgeschreven wanneer mensen buikklachten hebben die niet goed te verklaren zijn. Laten we er eens wat dieper naar kijken.

Auteur: Mark Keijzers

FODMaP en PDS

Het FODMaP-dieet is in het leven geroepen om mensen met het prikkelbaar darm-syndroom (PDS/IBS) te ondersteunen in hun klachten. Rondom dit syndroom zijn klachten, zoals opgeblazen gevoel, winderigheid, onregelmatige ontlasting met diarree en/of obstipatie veel voorkomend. Met het vermijden van de FODMaP’s, werk je op de klachten – dus om deze zo min mogelijk te maken. Een mooie oplossing voor de korte termijn, maar werkt het ook op de lange termijn? 

Waar zit dat in? 

FODMaPs oftewel Fermenteerbare oligosachariden  zitten vooral in tarweproducten, een aantal groentes, peulvruchten en worden toegevoegd aan magere yoghurt, melkdranken en aan voedingsvezelpreparaten. 
Disachariden zitten vooral in melk en sommige fruitsoorten zijn er rijk aan. De
Monosachariden, ofwel: enkele suikers, zitten in fruit, honing, zoetstof. Het is vooral belangrijk dat de verhouding tussen de monosachariden goed is.
Poligosachariden zijn de zogenaamde suikeralcoholen. Ze zijn op een verpakking te vinden onder de naam: sorbitol, mannitol, maltitol, xylitol en isomalt.

Met de bovenstaande, dikgedrukte woorden kun je overigens ook meteen het woord FODMaP samenstellen. Kortom, het staat voor: Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden and Poligosachariden. Weet je dat ook weer ;).

Het FODMaP-dieet kan eigenlijk beter het FODMaP-beperkte dieet worden genoemd. Deze suikers zitten namelijk in heel veel producten die wij dagelijks eten. Een kleine hoeveelheid suikers veroorzaakt in de praktijk geen klachten. De producten die rijk zijn aan FODMaPs worden daarom weggelaten uit dit dieet.

Hoe werkt het? 

Dit dieet bestaat uit twee fasen:

  • Fase 1: Eliminatiefase, duur: 6 weken
  • Fase 2: Her-introductiefase, duur: minimaal 5 weken

Gedurende deze fasen voer je het FODMaP-dieet uit. Gedurende de eerste fase laat je alle voeding weg waar deze suikers in aanwezig zijn gedurende 6 weken. Na fase 1 en dus gedurende fase 2 begin je met het her-introduceren van producten waar deze suikers in zitten.

Uiteindelijk is het  de bedoeling dat je alles weer gewoon kunt eten. Het FODMAP dieet is dus een DIEET en dat wil zeggen een TIJDELIJKE manier van anders eten om een specifiek effect te bereiken!

Fase 1: Elimineren

Tijdens deze fase eet je geen van de FODMaP-producten. Er vallen dus een groot aantal producten uit de voeding weg. Dit maakt dat fase 1 best een zware fase kan zijn en dat er veel motivatie en doorzettingsvermogen voor nodig is. Het maken van een nauwkeurig voedingsschema is aanrader in deze fase. Voor een goed resultaat is het belangrijk dat je met een professional samen je voeding grondig doorneemt en zorgt dat er gedurende de volle 6 weken geen FODMaP suikers meer aanwezig zijn. Als het goed gaat dan zullen je klachten weg zijn na 6 weken.

Fase 2: her-introductie

In deze fase is registratie erg belangrijk! Je gaat namelijk elke week een nieuwe groep FODMaP toevoegen aan je voeding. Meer variatie in de keuken dus, maar ook letten op wat jouw lijf zegt. Dit houdt in dat je iedere week gaat registreren wat jouw klachten en de ernst ervan was. Zodoende krijg je een helder inzicht in de producten die bij jou klachten geven. Samen met een diëtist overleg je vervolgens wat de vervolgstappen zijn.

Melioro’s mening

Het FODMaP-beperkte dieet is een mooi samengesteld dieet. De achterliggende gedachte van dit dieet is voornamelijk: dátgene wat reacties op roept, vermijden. Wat ik me alleen af vraag is: wat is de óórzaak dat je niet tegen deze producten kunt?

Zoals gezegd is dit dieet prima om te volgen, voornamelijk om de ergste klachten die je ervaart te verminderen. Laten we eerlijk zijn, het kan soms behoorlijk pijnlijk zijn zo’n opgeblazen buik. Wat ik vooral belangrijk vindt is: het lichaam weer terug in balans brengen zodat het de vertering juist weer goed doet. Dat wil zeggen, je microbioom in balans en je voeding ondersteunend maken.

Een dieet is altijd een tijdelijke situatie en de rest van je leven deze FODMaP’s blijven vermijden is erg onpraktisch en geeft ook risico’s dat je tekorten opbouwt van voedingsstoffen.

Wat kan ik hier nu weer mee? Hoe kan ik dit gebruiken?

Dit artikel is vooral informatief geschreven. Belangrijk vinden wij altijd: waarom doe je wat je doet? Wáárom doet je lichaam wat het doet? Dus: wáárom heb jij PDS/IBS? Daar geeft dit artikel geen antwoord op, en dat klopt. Want bij iedereen is het anders, en daarom is maatwerk zo vreselijk belangrijk. Om je alvast een zetje in je rug te geven, heb ik een tip voor je. Zo kun je er toch alvast zelf in de praktijk mee aan de slag:

Houd eens een dagboek bij. Doordat je een dagboek bijhoudt met wat je eet, en hoe jij je (daarvoor en daarna) voelt, geeft je waarschijnlijk al inzicht. Je kunt hier een format vinden, zodat je NU aan de slag kunt.

Aantekeningen

In deze kolom lees je diverse verduidelingen die we niet kwijt konden in de tekst maar die we je ook niet willen onthouden.

Dit artikel heeft meer te bieden!

Je krijgt toegang tot een exclusieve wereld vol mogelijkheden via de Melioro Community.

Om volledig gebruik te kunnen maken van ons uitgebreide aanbod, raden wij je aan om in te loggen, of het juiste lidmaatschap te verkrijgen.

Met ons team van experts staan wij voor je klaar om jou te helpen. Of je nu op zoek bent naar inspirerende ideeën, betrouwbare service of baanbrekende producten, bij ons ben je aan het juiste adres.

Aarzel niet om contact met ons op te nemen en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Bronvermeldingen

Er zijn tal van verschillende visies, meningen en wetenschappelijke artikelen. Omdat wij onderbouwing ontzettend belangrijk vinden, hebben wij een referentielijst gemaakt. Deze lijst kun je hier raadplegen.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This