Vijf voordelen van het eten van Olijfolie

door | jul 1, 2017 | Voeding | 0 Reacties

Ga je op vakantie naar een van de middellandse zeelanden? Mooi! De voeding die men in dat gebied eet, is veel onderzocht. Een onderdeel van het dieet van de mensen in dat gebied is olijfolie (en dus natuurlijk ook olijven). Vaak wordt er ruim gebruik gemaakt van olijfolie, bijvoorbeeld over de salade. In dit artikel lees je waarom -als je dit ook doet- je heel goed bezig bent!

Voordeel 1: ondersteun je leverfunctie

Je lever is een belangrijke fabriek in je lichaam. Het vervult een aantal belangrijke functies, die ook van levensbelang zijn. Iedereen kent wel een belangrijke functie, namelijk de detoxificatie. Je lever is namelijk een belangrijk orgaan wat ervoor zorgt dat allerlei schadelijke stoffen onschadelijk worden gemaakt. Olijfolie helpt op diep niveau de levercellen te ondersteunen. (22, 23)

Voordeel 2: ondersteun je hart

In een aantal studies is aangetoond dat, vooral extra vierge olijfolie, gerelateerd is aan een verminderd risico op hart- en vaatziekten. Mogelijk heeft dit ook te maken met de ontstekingsremmende factoren die olijfolie biedt (zie ook puntje 5).  (24,25,26)

Voordeel 3: helpt bestrijden van sommige type kanker

Een stofje uit olijfolie (oleocantal) zou ook meewerken bij het doden van tumorcellen, terwijl het de gezonde cellen met rust laat. Onder normale omstandigheden sterven lichaamscellen die ongezond of overbodig zijn zelf af. Dit wordt apoptose genoemd. Dit proces duurt zo’n 16 tot 24 uur. Het stofje oleocantal draagt bij aan het doden van deze ongezonde cellen, waardoor het proces binnen 30 minuten de celdood induceert (in vitro getest). (27)

Voordeel 4: een rem op veroudering

Dit heeft te maken met oxidatieve stress. Misschien een lastige term, maar het heeft met de vernieuwing van je lichaamscellen te maken. Hoe meer olijfolie, hoe meer van de bioactieve stoffen die dus de oxidatieve stress (en dus veroudering) remmen. (28)

Voordeel 5: remming van ontstekingen

In onze voeding zouden deze bovenstaande vetzuren voldoende aanwezig moeten zijn. In de huidige maatschappij is dit helaas niet het geval. We eten vaak met z’n allen te veel omega-6 vetzuren. Olijfolie is rijk aan omega-9 vetzuren. Een mooie manier dus om dit vetzuur voldoende binnen te krijgen is dus gebruik van olijfolie – bijvoorbeeld over je salade. (24, 25, 2629)

De spelregels

Er zijn wel wat spelregels. De olijfolie dient namelijk koudgeperst en extra vierge te zijn. Daarnaast mag deze olie het liefst ook niet gefilterd zijn. Verwarm je de olijfolie, dan zijn de meeste voordelen ervan verdwenen. Gebruik het dus vooral ‘rauw’, bijvoorbeeld over je bereide groenten of salade.

Let op. Hierin is één voedingsmiddel uitgelicht. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je vanaf nu alleen maar je focus op olijfolie richt. Het is belangrijk om alles als een totaalplaatje te bekijken. Met voeding kun je natuurlijk een basis leggen voor jouw gezondheid, maar dit is niet het enige punt. Het gaat om een balans in alle pijlers: inspanning, ontspanning, gedrag, slaap en zingeving.

Judith Koster

Judith Koster

Orthomoleculair diëtist

Judith is gespecialiseerd in de zeven pijlers van jouw gezondheid. Ze helpt deze vertalen naar jouw situatie, zodat je er praktisch mee kunt werken.

Heb jij naar aanleiding van dit artikel vragen?

Ik kan je vast op weg helpen om deze kennis in te zetten ter verbetering van jouw gezondheid.

Kan ik je helpen?

Wetenschappelijke onderbouwing

Er zijn tal van verschillende visies, meningen en wetenschappelijke artikelen. Omdat wij onderbouwing ontzettend belangrijk vinden, hebben wij een referentielijst gemaakt. Deze lijst kun je hier raadplegen.

22. (Luis V, et al. 2017)

23. (Ronis MJ, et al. 2012)

24. (Estruch R, et al. 2013)

25. (Guasch-Ferré M, et al. 2014)

26. (Schwingshackl T, et al. 2015)

27. (Toledo E, et al. 2015)

28. (Owen R, et al. 2000)

29. (Visioli F, et al. 2011)

Share This