Vezels en hun belang voor jouw microbioom

door | jun 18, 2018 | Leefomgeving, Voeding | 0 Reacties

Voor een gezonde darmwerking is een gezond microbioom essentieel. Om het microbioom in stand te houden en te laten groeien hebben we bepaalde voedingsstoffen nodig, die we samenvatten onder de term ‘vezels’. Een kenmerk van deze voedingsvezels is dat ze in de maag en dunne darm niet worden omgezet en intact de dikke darm bereiken. De meeste voedingsvezels vinden we in plantaardige producten, en worden onderverdeeld in twee groepen:

  • Oplosbare vezels
  • Niet-oplosbare vezels

Wel oplosbaar

De oplosbare, fermenteerbare, visceuze vezels zoals pectine, gommen, oligosacchariden (zoals inuline en fructo-oligosacchariden) en resistant starch komen vooral voor in groenten, (gedroogd) fruit, peulvruchten, haver en gerst. Door fermentatie in de dikke darm ontstaan korte keten vetzuren die op hun beurt dienen als voeding voor het darmepitheel. Ze zorgen zo voor groei van het aanwezige microbioom.

Niet oplosbaar

De niet-oplosbare of fermenteerbare vezels zoals cellulose, hemicellulose en lignine. Deze vinden we vooral in volkoren granen, noten, zaden en groenten. Deze vezels hebben een waterbindend vermogen waardoor ze het volume van de ontlasting en de consistentie verbeteren, ook bij diarree en obstipatie.

Hoeveel kan ik het beste eten?

Voor een optimale darmwerking is voldoende inname en variatie (!) aan vezels een vereiste. Over het algemeen eet de gemiddelde Nederlander zo’n 20 gram vezels per dag (de meeste geleverd door tarwe), terwijl dit 30 – 40 gram zou moeten zijn volgens het Voedingscentrum. Deze hoeveelheid vezels komen overeen met ongeveer een halve kilo groenten en/of fruit (concreet, in productkeuze: 200 gram groenten en 2 stuks (á 100-150 gram) fruit).Echter is er een schatting gemaakt, dat er veel meer vezels nodig zijn….

Ik daag je uit!

Probeer eens één week twee keer zoveel groenten te eten, dan dat je normaal zou doen. Misschien kom je dan wel op bijzonder grote hoeveelheden uit. Ik ben benieuwd hoe het je vergaat, tijdens die week. En kijk dan vooral eens achterom, na de grote boodschap. Want als het goed is, zie je die veranderen.

Maar, het kan ook een vervelende uitdaging zijn.

Wanneer je niet gewend bent om veel groenten te eten, dan is jouw microbioom dat ook niet zo heel erg gewend. Ga je dus vrij abrupt veranderingen van jouw voeding doorvoeren, dan zou je dat weleens kunnen gaan merken. Een nogal gênante vertoning kan het worden dat je wat last kunt krijgen van winderigheid. En juist dát zegt een heleboel… over jouw spijsvertering.

In ieder geval ben ik benieuwd naar jouw ervaring! Durf je het aan? En, als je dapper genoeg bent, laat je het hieronder weten?

Mark Keijzers

Mark Keijzers

Therapeut kPNI

Mark is goed in het in begrijpelijke taal uitleggen van complexe processen en systemen. Zo krijg je inzicht in waarom je lichaam doet wat het doet.

Heb jij naar aanleiding van dit artikel vragen?

Ik kan je vast op weg helpen om deze kennis in te zetten ter verbetering van jouw gezondheid.

Kan ik je helpen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share This