In dit artikel lees je meer over de hoeveelheid drinkmomenten. Ben jij goed bezig?

Zoveel water drinken, is dat nu wel verstandig?

door | nov 7, 2016 | Voeding | 0 Reacties

Water, op alle hoeken van de tafel

Tijdens mijn opleiding tot diëtist was het ‘het kenmerk’ tijdens de colleges. Terwijl iedereen zich installeerde en de docent zich klaar maakte om de les te beginnen, kwamen ze. Ze werden altijd op de hoeken van de uitklaptafels gezet. Of op de hoek van de lestafels. Overal kwam je ze tegen. De meesten liepen zelfs met ze in hun handen. Aan het einde van de les werden ze zorgvuldig naast de boeken in de tas gestopt. Om ze tijdens het volgende college weer tevoorschijn te halen. Nee, ik heb het niet niet over kladblokken of laptops. Ik heb het ook niet over een pen. Ik heb het hier over drink-flesjes. Van die flesjes, gevuld met water. Je kent ze wel…

En dus?! Wat is er dan met die flesjes..?

Op het eerste oog is er niet zoveel mis. Het lijken gewoon normale, plastic flesjes. En daar drink je water uit. Water is prima om te drinken. Wel vocht, geen voedingswaarde en dus geen calorieën.

Dat klopt… In zekere zin

Met het water is er niet zoveel mis. Heel strikt gezien kan dat uiteraard ook optimaler. Daar ga ik je nu hier niet mee lastig vallen; dat is iets voor een ander blog. Ik wil het nu eigenlijk kort over de drinkflesjes zelf hebben.

Waterflesjes-onderzoek

Eerder dit jaar is er onderzoek gedaan naar de hoeveelheid enterobacterieën in waterflesjes die werden vervuld. Dit werd gedaan in opdracht van het tv-programma ‘Kassa’. Enterobacteriën zijn de bacteriën die ook in de ontlasting voorkomen. Wat blijkt nu; 1 op de 3 waterflesjes bevatten meer dan 1.000 enterobactieren/ml. Vergelijk dat met de norm van 100 enterobacterien/ml van het drinkwater van koeien en trek zelf je conclusie.

Beter een ander flesje dus?

Klopt. Op het moment dat je een ander flesje neemt, een van bijvoorbeeld glas of rvs, kun je die iedere dag goed schoonmaken. Mooie oplossing dus. Dit soort flesjes kun je op een aantal goede websites op internet kopen.

STOP!

Wacht even met het opzoeken en kopen van deze flesjes op het internet.

Eerst nog even de reden waarom je zo’n flesje zou kopen

Er bestaat een grote kans, dat je zo’n flesje koopt, zodat je per dag voldoende drinkt. Waarschijnlijk is voldoende drinken zo’n 1,5 tot 2 liter per dag. Gedurende de dag, kun je dan zo’n 500 ml flesje bijvullen. Even rekenen (geintje natuurlijk) … je hoeft dan slechts 4x per dag dat flesje leeg te hebben et voilà! Je lichaam is blij met de hoeveelheid drinkvocht. En, misschien nog wel het belangrijkste: je hebt geen dorst gehad vandaag. Dus: je hebt op tijd gedronken en je lijf van voldoende vocht voorzien.

Toch?

We hebben allemaal het advies gekregen, dat we per dag minimaal 1,5 tot 2 liter water zouden moeten drinken. Je hebt hoogstwaarschijnlijk ook te horen gekregen, dat je ook moet drinken vóór je dorst hebt. Anders ben je namelijk te laat. Als je aan het sporten bent, dan is het ook van belang om je goed te hydrateren tussendoor. Drink dus, zowel voor als tijdens het sporten voldoende.

Je voelt het vast al aan komen..

In de wetenschappelijke literatuur worden er steeds meer vragen gesteld. Is dit namelijk wel de juiste aanbeveling? Drinken we niet te veel, wanneer we aan deze aanbeveling voldoen? Hoe ging dat vroeger in de natuur, hebben we toen ook altijd waterbronnen tot onze beschikking gehad?

Wetenschap

De wetenschap laat zien dat het continu blijven nippen aan je water, ofwel de 1,5-2 liter water (of drinkvocht) per dag nemen best wel eens schadelijker zou kunnen zijn dan jij en ik dachten. De kans bestaat dat watervergiftiging dichter bij staat, dan uitdroging. Dat betekent dus dat je eigenlijk alleen maar zou moeten drinken als je dorst hebt.

Vroegeeeerrrr…

Het is ook hier zinnig om weer even terug te pakken hoe ‘we’ dat vroeger in de natuur deden. Toen was er niet altijd water voor het pakken. En zeker niet vóórdat de sensatie dorst om de hoek kwam kijken. Onlangs is er ook in een studie bekeken, dat wanneer er weer oude uitdagingen komen voor het lijf, dit de antropometrie en het metabolisme verbetert. Het is dus goed om vaker oude uitdagingen weer op te zoeken! Kleed je wat kouder, douche eens koud af, af en toe honger of dorst ervaren, kortdurend stress ervaren, etc.

Maar het is wel lekker warm, naast de radiator

Precies. En dat is een mooi voorbeeld. We leven tegenwoordig in een science fiction-omgeving voor ons lijf. Ons bioritme wordt in de war gegooid door je mail en social media te checken in bed vlak voor het slapen gaan, de kraan verzorgt drinkvocht, zonder er eerst tientallen kilometers voor te hebben gelopen en onze zittende levensstijl beloofd ook niet veel goeds.

Hoe weet je wanneer je te veel drinkt?

Duidelijk lijkt me inmiddels dat te veel mensen te veel drinken, gewoon omdat het zo ‘hoort’. Het gevolg hiervan is onder andere een verstoorde mineralen-balans (wat dus die watervergiftiging zo schadelijk maakt). Signalen hiervan herken je misschien wel: overmatig urineren (ook ’s nachts), hoofdpijn, misselijkheid of kramp. Deze duiden op die verstoorde mineralenbalans.

Ik ben het gevoel een beetje kwijt

Dat dorstgevoel dus. Doordat we tegenwoordig zo veel en zo vaak drinken, is het dorstgevoel zoek. De noodzaak om iets te drinken wordt aangestuurd vanuit ons brein. Dat systeem raakt volledig ontregeld zodra er (te) vaak iets binnen komt, zonder aanleiding. Want er is toch helemaal geen dorst?

Terug naar de (water)bron

Heb je ooit eens op National Geographic of in een documantaire een kudde dieren bij de waterbron zien drinken? Viel je toen iets op?
De oplettende kijker zal misschien gezien hebben, dat bij de waterbron weinig ruzie wordt gemaakt. Dat de dieren dezelfde ruimte delen, zonder agressief gedrag te vertonen. Dat zelfs de leeuw naast de gazelle rustig staat te drinken. Enige uitzondering zijn de reptielen, wees dus wel bang voor de krokodil die eraan komt.. Hoe dit komt? Recent onderzoek toonde aan dat niet alleen het dorstgevoel je aanzet tot drinken, maar dat het ook het hormoon oxytocine reguleert. Oxytocine, het knuffelhormoon – je word er dus liever van.

Bulk-drinken

Nóg een goede reden om te bulk-drinken. Naast intermittent fasting (weet je nog het artikel over eetmomenten van Mark?)  is intermittent bulk-drinken dus aan te bevelen. Dat houdt in dat je enkele keren (dus als je dorst hebt!) drinkt, totdat het dorstgevoel weg is. Ofwel: tot je verzadigd bent. Dit wil niet zeggen dat je per se minder gaat drinken, maar wel op minder drinkmomenten.
Mooi bijkomend voordeel: je wordt er nog liever van ook. Misschien een goede tip voor je collega die continu van haar thee nipt???

Een leuke test

Hoe gaat het jou af? Ik ben daar benieuwd naar! Dus ik wil je uitdagen: drink nu eens een week alleen wanneer je dorst hebt. Geef in het veld hieronder aan hoe dit ging en hoeveel je werkelijk gedronken hebt.
Judith Koster

Judith Koster

Orthomoleculair diëtist

Judith is gespecialiseerd in de zes pijlers van jouw gezondheid. Ze helpt deze vertalen naar jouw situatie, zodat je er praktisch mee kunt werken.

Heb jij naar aanleiding van dit artikel vragen?

Ik kan je vast op weg helpen om deze kennis in te zetten ter verbetering van jouw gezondheid.

Kan ik je helpen?

Wetenschappelijke onderbouwing

Er zijn tal van verschillende visies, meningen en wetenschappelijke artikelen. Omdat wij onderbouwing ontzettend belangrijk vinden, hebben wij een referentielijst gemaakt. Deze lijst kun je hier raadplegen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share This