Oefening: 20 dingen die je leuk vindt om te doen

door Zingeving oefeningen

Een recept voor de pijler Zingeving

Dit is een mooie oefening. Op een hele andere manier kun je met deze oefening een idee krijgen van wat jij belangrijk vindt. 

 

Recept afdrukken
1 van 1 stem

Oefening: 20 dingen die je leuk vindt om te doen

Doel: een diepere verbinding vinden in jouw waarden
Trefwoord: Waarden
Bundel: High Intensity Restart
Pijler: Zingeving
calorieën:

Instructies

  • Maak een lijst (hoeft niet op volgorde) van (ten minste) 20 dingen die je echt leuk vindt om te doen. Dit kunnen grote of kleine dingen zijn. Als je het lastig vindt, kun je ook denken aan de seizoenen: wat vind je leuk om in de zomer / winter / lente / herfst te doen. Uiteraard mag je ook meer dan 20 dingen opschrijven.
  • Is de lijst klaar? Schrijf markeringen aan de linkerkant van de lijst. Gebruik de volgende instructies. Let op, gebruik niet meer dan vijf markeringen per keer, anders wordt het onoverzichtelijk.

Markeringen plaatsen

  • Plaats een ‘€’-teken naast een activiteit, die geld kost om te doen
  • Plaats een ‘A’ naast activiteiten die je het liefst alleen doet.
    Plaats een ‘M’ naast activiteiten die je met mensen wilt doen.
    Plaats een ‘A/M’ naast activiteiten als het je niet uitmaakt om dit alleen of samen te doen
  • Plaats een ‘PL’ naast activiteiten die een planning vereisen
  • Plaats een ‘N5’ naast activiteiten die je vijf jaar geleden niet had opgeschreven
  • Plaats de nummers 1 t/m 5 naast de vijf voor jou meest belangrijke activiteiten (de activiteit die je het meest belangrijk vindt, staat op plaats 1)
  • Zet naast elke activiteit wanneer (datum) je deze het laatst hebt gedaan

Optioneel

  • Plaats een ‘R’ naast activiteiten die een element van risico bevatten. Dit kan fysiek, emotioneel of intellectueel zijn.
  • Plaats een ‘I’ naast activiteiten waarbij intimiteit is betrokken
  • Plaats een ‘S’ naast activiteiten die alleen maar in een bepaald seizoen kunnen worden uitgevoerd
  • Plaats een ‘IQ’ naast activiteiten waarvan jij denkt dat je het meer zou waarderen als je slimmer zou zijn
  • Plaats een ‘O’ naast activiteiten waarvan jij denkt dat andere mensen het zullen beoordelen als onconventioneel
  • Plaats een ‘C’ naast activiteiten waarvan jij denkt dat andere mensen het zullen beoordelen als conventioneel
  • Plaats een ‘MT’ naast activiteiten waarvan jij de komende jaren meer tijd in wilt investeren
  • Plaats een ‘K’ naast activiteiten waarvan jij hoopt dat jouw kinderen die later op hun eigen lijst zouden zetten
  • Plaats een ‘Bi’ of een ‘Bu’ voor activiteiten die je binnen of buiten kunt doen
  • Plaats een ‘B’ naast activiteiten waar jij beter in zou willen worden
  • Plaats een ‘L’ naast activiteiten waarvan jij hoopt dat jouw geliefde die ook op zijn/haar lijst zou zetten
  • Schrijf naast elke activiteit de naam van een persoon, waar je hierover het liefste zou willen praten. 
  • Plaats een ‘V’ naast activiteiten waarvan jij denkt waarvan die niet meer op jouw lijst zullen staan over vijf jaar. 

Notities

deze oefening kun je meerdere keren per jaar herhalen. Het is goed om dit lijstje te bewaren en te vergelijken met zaken die je een volgende keer beschrijft. 
Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This