Oefening: actief oplossen van stress

door Zingeving oefeningen

Een recept voor de pijler Zingeving

Met deze oefening ga je in kaart brengen wat voor jou stress is. vervolgens bekijk je wat je meestal doet om dan met die stress om te gaan.

 

Recept afdrukken
Nog geen waarderingen

Oefening: Actief oplossen van stress?

Doel: bewust worden hoe je omgaat met de controlestrategie actief oplossen.
Hoofdvraag:
Wanneer je stres ervaart wat zijn dan de dingen die je gaat doen om met deze vervelende sensaties, emoties en gedachten om te gaan? Herken je een van de volgende voorbeelden? 
Wat als je een voorbeeld herkent?
Indien je een voorbeeld herkent neem dan even de tijd om voor jezelf rustig op te schrijven hoe dat er bij jou uitziet. Wat doe je dan? Wat voor effect heeft dat? Wanneer gebruik je dat vooral? Doe je deze handeling misschien bij een specifieke soort stress? Hoe meer je voor jezelf kunt beschrijven over wat jij doet hoe meer inzicht je krijgt in jouw Coping mechanismen. 
Bij mij is het iets anders
Ook als het gegeven voorbeeld niet precies overeenkomt met jouw situatie maar het je doet denken aan iets wat jij doet wanneer je stress ervaart beschrijf dan de methode die jij gebruikt. Gebruik deze voorbeelden dus ook als een soort geheugen trigger.
Gebruik de volgende manier van noteren:
Wanneer ik …….. merk dan ga ik …….
Dit doe ik vaak omdat ik dan ………
Trefwoord: Controle
Pijler: Zingeving
calorieën:

Instructies

  • Zodra ik merk dat ik ergens stress van krijg dan grijp ik direct in en help het uit de wereld zodat ik er geen last meer van heb.
  • Wanneer ik stress bij mezelf merk dan zie ik dat als een uitdaging om aan de slag te gaan om het op te lossen.
  • Bij een moeilijke situatie voel ik mij gespannen en dan zie ik dat vaak als uitdaging
  • Als ik in een moeilijke situatie kom dan ga ik ermee aan de slag door het van alle kanten te bekijken
  • In moeilijke situaties houd ik mijn hoofd koel en los ik het op
  • Bij uitdagingen bedenk ik verschillende mogelijke oplossingen
  • In stressvolle situaties ga ik het doelgericht oplossen
  • Bij stress zet ik eerst om te beginnen alle zaken overzichtelijk op een rij

Notities

Je denkt logisch na over een probleem, gaat na wat de verschillende mogelijkheden zijn om het op te lossen en maakt een bepaalde keuze. Als het een complex vraagstuk betreft, deel je het op in stukken en pakt het een voor een aan. Vaak is deze strategie effectief, maar faalt wanneer het probleem niet is op te lossen. Dan wordt het een ‘mission impossible’.
Neem de tijd om jouw gedachten en inzichten die je hebt gekregen na het maken van deze oefening in je journal te schrijven. Het is een goed idee om een aparte pagina te gebruiken om daarop alle controle-strategieën die je bij jezelf herkent te noteren. Eventueel kun je de controle-strategieën ook wat uitgebreider beschrijven zodat je later nog goed weet wat je bedoelde toen je het beschreef.
]
Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This