Oefening: de kosten en baten van jouw reactie op stress

door Zingeving oefeningen

Een recept voor de pijler Zingeving

Met deze oefening ga je in kaart brengen wat voor jou stress is. vervolgens bekijk je wat je meestal doet om dan met die stress om te gaan.

 

Recept afdrukken
Nog geen waarderingen

Oefening: De kosten en baten van jouw reactie op stress

Doel: korte en lange termijn beloning en straf in kaart brengen.
Vul de onderstaande vragen in, voor een voor jou lastige situatie (voorbeeld: nee zeggen tegen collega).
Trefwoord: Controle
Pijler: Zingeving
calorieën:

Instructies

  • Beschrijf een vervelende ervaring/gevoelens
    Bijvoorbeeld:
    Een feestje waar iedereen met zijn partner was, en ik me heel erg alleen voelde.
  • Beschrijf jouw gekozen strategie om de vervelende gevoelens te beheersen
    Alcohol, overdreven vrolijk doen, het onderwerp ‘relaties’ vermijden.
  • Hoe pakte het uit op korte termijn?
    Voorbeeld: Redelijk. Ik bleef me wel ongemakkelijk voelen.
  • Hoe pakte het uit op lange termijn?
    Voorbeeld: De volgende dag voelde ik me stom, omdat ik niet gewoon normaal kon doen. Ik kon niet echt genieten van het feest.
  • Wat heeft het je gekost op de korte termijn?
    Voorbeeld: Een leuke avond, want ik was er toch de hele tijd mee bezig. Ben wel blij dat ik gegaan ben, ik had ook thuis kunnen blijven.
  • Wat heeft het je gekost op de lange termijn?
    Voorbeeld: De mensen die mij aangeschoten hebben gezien denken nu wel anders over mij. 
  • Was jouw gebruikte controlestrategie functioneel?
  • Beschrijf in je journal wat je uit deze oefening hebt gehaald en wat je inzichten zijn.

Notities

Zie je hoe je wordt verleid om te doen wat op de korte termijn lekker voelt? Misschien verklaart dit waarom je sommige waardevolle ervaringen laat liggen in je leven. Gewoon omdat je een brein hebt dat zegt: ik wil een fijn gevoel, en wel nu!
Als je snapt hoe je wordt verleid om op korte termijn te doen wat lekker voelt, dan kun je heel bewust een keer iets anders gaan doen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je een keer niet te laten verleiden door angst. Je weet nu dat je al die tijd niet naar de bioscoop, sportschool of dat feestje ging omdat je dan even geen angst hoefde te voelen. De volgende keer dat iemand je meevraagt, zal er daarom ongetwijfeld ergens in je hoofd een belletje gaan rinkelen. Wat ga je deze keer doen? Laat je je weer verleiden door je angst, of kies je voor je lange termijn doel om te leren te genieten van de leuke dingen in het leven? Het blijft verleidelijk hoor, om lekker op die bank te gaan hangen, maar je weet nu dat dit alleen op de korte termijn een lekker gevoel geeft. Op de lange termijn zorgt die keuze alleen maar voor extra problemen.
Leven vanuit je waarden is niet eenvoudig. Er zullen allerlei obstakels op je pad komen die je zullen afleiden van je waarden. Belangrijk is om hier niet van te schrikken, en om je waarden te blijven gebruiken als kompas voor je levensreis.
Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This