Oefening: denkstrategieën bij stress

door Zingeving oefeningen

Een recept voor de pijler Zingeving

Met deze oefening ga je in kaart brengen wat voor jou stress is. vervolgens bekijk je wat je meestal doet om dan met die stress om te gaan.

 

Recept afdrukken
Nog geen waarderingen

Oefening: Denkstrategieën bij stress?

Doel: bewust worden hoe je omgaat met de controlestrategie denkstrategieën.
Hoofdvraag:
Wanneer je stres ervaart wat zijn dan de dingen die je gaat doen om met deze vervelende sensaties, emoties en gedachten om te gaan? Herken je een van de volgende voorbeelden? 
Wat als je een voorbeeld herkent?
Indien je een voorbeeld herkent neem dan even de tijd om voor jezelf rustig op te schrijven hoe dat er bij jou uitziet. Wat doe je dan? Wat voor effect heeft dat? Wanneer gebruik je dat vooral? Doe je deze handeling misschien bij een specifieke soort stress? Hoe meer je voor jezelf kunt beschrijven over wat jij doet hoe meer inzicht je krijgt in jouw Coping mechanismen. 
Bij mij is het iets anders
Ook als het gegeven voorbeeld niet precies overeenkomt met jouw situatie maar het je doet denken aan iets wat jij doet wanneer je stress ervaart beschrijf dan de methode die jij gebruikt. Gebruik deze voorbeelden dus ook als een soort geheugen trigger.
Gebruik de volgende manier van noteren:
Wanneer ik …….. merk dan ga ik …….
Dit doe ik vaak omdat ik dan ………
Trefwoord: Controle
Pijler: Zingeving
calorieën:

Instructies

  • In een stressvolle situatie bedenk ik me dat er nog wel ergere dingen kunnen gebeuren
  • Tijdens een spannende tijd zeg ik tegen mezelf dat het allemaal wel mee zal vallen
  • Bij stress blijf ik optimistisch
  • Tijdens stress ga ik ervan uit dat er betere tijden komen
  • Na een conflict bedenk ik me dat anderen het ook weleens moeilijk hebben
  • Tijdens stressvolle tijden zeg ik tegen mezelf dat na regen zonneschijn komt
  • Bij stress denk ik: het komt goed

Notities

Bij deze strategie gebruik je je verstand om de pijn of het ongemak te bestrijden of niet te hoeven voelen. “Als ik het maar begrijp is het weg”. 
Neem de tijd om jouw gedachten en inzichten die je hebt gekregen na het maken van deze oefening in je journal te schrijven. Het is een goed idee om een aparte pagina te gebruiken om daarop alle controle-strategieën die je bij jezelf herkent te noteren. Eventueel kun je de controle-strategieën ook wat uitgebreider beschrijven zodat je later nog goed weet wat je bedoelde toen je het beschreef.
Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This