Oefening: expressie van emoties bij stress

door Zingeving oefeningen

Een recept voor de pijler Zingeving

Met deze oefening ga je in kaart brengen wat voor jou stress is. vervolgens bekijk je wat je meestal doet om dan met die stress om te gaan.

 

Recept afdrukken
Nog geen waarderingen

Oefening: Expressie van emoties bij stress?

Doel: bewust worden hoe je omgaat met de controlestrategie expressie van emoties.
Hoofdvraag:
Wanneer je stres ervaart wat zijn dan de dingen die je gaat doen om met deze vervelende sensaties, emoties en gedachten om te gaan? Herken je een van de volgende voorbeelden? 
Wat als je een voorbeeld herkent?
Indien je een voorbeeld herkent neem dan even de tijd om voor jezelf rustig op te schrijven hoe dat er bij jou uitziet. Wat doe je dan? Wat voor effect heeft dat? Wanneer gebruik je dat vooral? Doe je deze handeling misschien bij een specifieke soort stress? Hoe meer je voor jezelf kunt beschrijven over wat jij doet hoe meer inzicht je krijgt in jouw Coping mechanismen. 
Bij mij is het iets anders
Ook als het gegeven voorbeeld niet precies overeenkomt met jouw situatie maar het je doet denken aan iets wat jij doet wanneer je stress ervaart beschrijf dan de methode die jij gebruikt. Gebruik deze voorbeelden dus ook als een soort geheugen trigger.
Gebruik de volgende manier van noteren:
Wanneer ik …….. merk dan ga ik …….
Dit doe ik vaak omdat ik dan ………
Trefwoord: Controle
Pijler: Zingeving
calorieën:

Instructies

  • Tijdens spannende tijden ga ik mopperen
  • In een periode met stress vind ik mezelf stom en foeter mezelf uit
  • In een conflict ben ik boos op de ander die dit heeft veroorzaakt
  • Bij stress blaas ik stoom af bij anderen
  • Wanneer ik merk dat ik in een stressvolle situatie zit ben ik chagrijnig tegen anderen die er niets aan kunnen doen
  • Bij stress reageer ik mij af met cynische opmerkingen
  • Na een conflict roep ik tegen iedereen die het maar wil horen hoe naar ik ben behandeld

Notities

Deze controlestrategie voelt vaak voor jezelf opluchtend, maar niet voor je omgeving. Je toont je boos, uit je frustratie en spanning. Soms gedraag je je asociaal en agressief. Soms helpt dit, omdat je je spanning kwijt bent. Op de werkvloer echter roept deze strategie vaak veel spanning op bij anderen.
Neem de tijd om jouw gedachten en inzichten die je hebt gekregen na het maken van deze oefening in je journal te schrijven. Het is een goed idee om een aparte pagina te gebruiken om daarop alle controle-strategieën die je bij jezelf herkent te noteren. Eventueel kun je de controle-strategieën ook wat uitgebreider beschrijven zodat je later nog goed weet wat je bedoelde toen je het beschreef.
Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This