Oefening: sociale steun bij stress

door Zingeving oefeningen

Een recept voor de pijler Zingeving

Met deze oefening ga je in kaart brengen wat voor jou stress is. vervolgens bekijk je wat je meestal doet om dan met die stress om te gaan.

 

Recept afdrukken
Nog geen waarderingen

Oefening: Sociale steun bij stress?

Doel: bewust worden hoe je omgaat met de controlestrategie sociale steun zoeken.
Hoofdvraag:
Wanneer je stres ervaart wat zijn dan de dingen die je gaat doen om met deze vervelende sensaties, emoties en gedachten om te gaan? Herken je een van de volgende voorbeelden? 
Wat als je een voorbeeld herkent?
Indien je een voorbeeld herkent neem dan even de tijd om voor jezelf rustig op te schrijven hoe dat er bij jou uitziet. Wat doe je dan? Wat voor effect heeft dat? Wanneer gebruik je dat vooral? Doe je deze handeling misschien bij een specifieke soort stress? Hoe meer je voor jezelf kunt beschrijven over wat jij doet hoe meer inzicht je krijgt in jouw Coping mechanismen. 
Bij mij is het iets anders
Ook als het gegeven voorbeeld niet precies overeenkomt met jouw situatie maar het je doet denken aan iets wat jij doet wanneer je stress ervaart beschrijf dan de methode die jij gebruikt. Gebruik deze voorbeelden dus ook als een soort geheugen trigger.
Gebruik de volgende manier van noteren:
Wanneer ik …….. merk dan ga ik …….
Dit doe ik vaak omdat ik dan ………
Trefwoord: Controle
Pijler: Zingeving
calorieën:

Instructies

  • Nadat je een erg drukke dag hebt gehad op werk kom je thuis en blijkt dat er ook extra huishoudelijke klussen zijn. De kinderen vragen juist vandaag wat extra hulp. Om te kunnen schakelen van de werk naar de thuis situatie ga je als je thuiskomt even praten met je partner waarbij je uitlegt waar je tegenaan loopt. Samen probeer je de situatie het hoofd te beiden.
  • Wanneer je voor je werk een keer in de avond thuis werk moet doen dan vraag je aan je partner of die je wilt helpen om enkele huishoudelijke taken van je over te nemen die je anders die avond had gedaan
  • Even praten met een collega over het feit dat je moeite hebt om werk en gezin te combineren lucht op. Het lost je probleem niet op maar geeft wel even een gevoel van steun.
  • Op werk in een team werken geeft een gevoel van steun. Wanneer je een zwaardere dag hebt dan heb je collega’s die dat ook ervaren of die je wat extra helpen om jouw werkbelasting op te vangen. Op deze manier werken in een team zorgt ervoor dat je beter om kunt gaan met de stress.
  • De belasting van het huishouden uitvoeren samen met je partner en/of je kinderen zorgt ervoor dat de stress voor een deel wordt opgevangen. Wanneer je niet alles alleen hoeft te doen en je kunt praten over de taken die gedaan moeten worden en soms elkaar kunt helpen bij de taken dan geeft dat stress vermindering en is het omgaan met de onvermijdelijke stress veel makkelijker.
  • Wanneer je in de ochtend net de kinderen naar school hebt gebracht en je naar je werk wilt vertrekken merk je op dat je een lekke band hebt. Je belt een collega of je mag meerijden naar werk
  • Op werk merk je spanning over je werkzaamheden. Je voelt je onzeker of je werk wel voldoende kwaliteit heeft en daarom vraag je aan je collega feedback in de hoop daar wat waardering uit te halen
  • Op je werk krijg je een telefoontjes van de opvang. Je kind is ziek. Na overleg met je leidinggevende mag je eerder naar huis vandaag. Hierdoor heb je het gevoel de rest van de werkweek dat je extra werk moet inhalen. Je bespreekt dit met je naaste collega’s in de pauze.

Notities

Deze stijl houdt in dat je steun en troost zoekt bij anderen. Je vraagt hulp om het probleem samen op te lossen. In het algemeen werkt deze stijl goed.
Neem de tijd om jouw gedachten en inzichten die je hebt gekregen na het maken van deze oefening in je journal te schrijven. Het is een goed idee om een aparte pagina te gebruiken om daarop alle controle-strategieën die je bij jezelf herkent te noteren. Eventueel kun je de controle-strategieën ook wat uitgebreider beschrijven zodat je later nog goed weet wat je bedoelde toen je het beschreef.
Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This