Oefening: verdoven bij stress

door Zingeving oefeningen

Een recept voor de pijler Zingeving

Met deze oefening ga je in kaart brengen wat voor jou stress is. vervolgens bekijk je wat je meestal doet om dan met die stress om te gaan.

 

Recept afdrukken
Nog geen waarderingen

Oefening: Verdoven bij stress?

Doel: bewust worden hoe je omgaat met de controlestrategie verdoven.
Hoofdvraag:
Wanneer je stres ervaart wat zijn dan de dingen die je gaat doen om met deze vervelende sensaties, emoties en gedachten om te gaan? Herken je een van de volgende voorbeelden? 
Wat als je een voorbeeld herkent?
Indien je een voorbeeld herkent neem dan even de tijd om voor jezelf rustig op te schrijven hoe dat er bij jou uitziet. Wat doe je dan? Wat voor effect heeft dat? Wanneer gebruik je dat vooral? Doe je deze handeling misschien bij een specifieke soort stress? Hoe meer je voor jezelf kunt beschrijven over wat jij doet hoe meer inzicht je krijgt in jouw Coping mechanismen. 
Bij mij is het iets anders
Ook als het gegeven voorbeeld niet precies overeenkomt met jouw situatie maar het je doet denken aan iets wat jij doet wanneer je stress ervaart beschrijf dan de methode die jij gebruikt. Gebruik deze voorbeelden dus ook als een soort geheugen trigger.
Gebruik de volgende manier van noteren:
Wanneer ik …….. merk dan ga ik …….
Dit doe ik vaak omdat ik dan ………
Trefwoord: Controle
Pijler: Zingeving
calorieën:

Instructies

  • Als ik een erg drukke en gespannen dag heb gehad dan kijk ik een serie of film op netflix om te ontspannen
  • Na een heftige discussie of ruzie drink ik enkele glazen wijn om weer te kunnen ontspannen
  • Als ik erg veel stress ervaar dan neem ik een douche en zet ik de douche dan ook even extra heet of juist zo koud als mogelijk.
  • Na een drukke werkweek ga ik in het weekend naar een concert waar ik recreatief drugs gebruik om even alle spanning kwijt te raken
  • Tijdens drukke dagen ga ik vaak eerder naar bed of slaap ik in de avond op de bank
  • Wanneer het erg druk is of er een spannende gebeurtenis is dan ga ik een tandje harder en/of vaker werken
  • Bij stress verdrijf ik mijn zorgen tijdelijk door even weg te gaan
  • Als ik veel spanning opmerk ga ik om te ontspannen meer roken, drinken, eten of bewegen
  • Bij stress zoek ik afleiding
  • Wanneer ik bij mezelf flinke stress ervaar dan spreek ik af met een vrolijk iemand die me uit de put helpt.
  • Bij stress denk ik aan andere dingen die er los van staan
  • Wanneer ik erg gespannen ben probeer ik me op de een of andere manier wat prettiger te voelen

Notities

Deze strategie is erop gericht om pijn en bijkomende emoties niet te hoeven voelen. We verdoven onszelf en vergeten eventjes de pijn. Hiermee pak je het probleem niet aan, maar zoekt ergens troost.
Neem de tijd om jouw gedachten en inzichten die je hebt gekregen na het maken van deze oefening in je journal te schrijven. Het is een goed idee om een aparte pagina te gebruiken om daarop alle controle-strategieën die je bij jezelf herkent te noteren. Eventueel kun je de controle-strategieën ook wat uitgebreider beschrijven zodat je later nog goed weet wat je bedoelde toen je het beschreef.
]
Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

Word Energieker met Melioro!

Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

 

Je bent succesvol ingeschreven!

Pin It on Pinterest

Share This