Oefening: waar kijk jij naar uit?

door Zingeving oefeningen

Een recept voor de pijler Zingeving

Het in kaart brengen wat jij waardevol vindt is een essentieel stuk binnen de pijler zingeving. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een moment van rust voor jezelf te creeren en na te denken over wat jij waardevol vindt, door middel van de onderstaande oefening. 

 

Recept afdrukken
Nog geen waarderingen

Oefening: waar kijk jij naar uit?

Doel: een dieper inzicht verkrijgen in waar jij naar uitkijkt de komende tijd.
Ergens naar uitkijken is een belangrijk onderdeel binnen de pijler zingeving. Het is voor een mens nodig, sterker nog, noodzakelijk om nuttig te zijn. Om dingen te doen die zin hebben. Ergens naar uit kijken is dus hierbij een belangrijk onderdeel.
Trefwoord: Waarden
Bundel: Herfst challenge, High Intensity Restart
Pijler: Zingeving
calorieën:

Instructies

Neem je agenda er eens bij en ga eens na of je in de komende 2-3 maanden iets leuks gepland hebt. Dan bedoelen we natuurlijk iets wat jij leuk vindt. Beantwoordt de volgende vragen. Schrijf ze ook daadwerkelijk op, bijvoorbeeld in jouw bullet journal: 

  • Naar welke dingen die je in de komende 2-3 maanden hebt gepland, kijk je uit? 
  • Tegen welke dingen die je in de komende 2-3 maanden hebt gepland, zie je op? 
  • Wat kun je voor jezelf aan het ‘leuke-lijstje’ toevoegen, om de minder leuke dingen te compenseren?

Dan komen er hier nog een aantal vragen om eens voor jezelf onder woorden te brengen waar je naar uit kijkt (oh, en vergeet ook niet om er een aantal in te plannen, natuurlijk).

    Beantwoord de volgende vragen eens voor deze ‘gebieden’ uit je leven: zelf, familie, gezin, vrienden, partner, collega’s (voel je uiteraard ook vrij om hierin dingen te wijzigen).

    • welke dingen zou je dit najaar buiten willen doen?
    • welke dingen zou je dit najaar binnen willen doen? 

    Dan krijg je dus, bijvoorbeeld: welke dingen zou ik dit najaar buiten willen doen met mijn gezin? Of: wat zou ik voor mijzelf dit najaar binnen willen doen?

      Probeer dit vervolgens eens concreet te maken voor jezelf: wat is één kleine stap die je kunt zetten om dit daadwerkelijk uit te voeren?

        Notities

        Deze oefening is ook leuk om samen met jouw partner te doen, in het kader van "meer en beter communiceren" zoals we uitgebreid behandelen in de High Intensity Restart.
        Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

        Ontvang interessante en praktische artikelen over jouw gezondheid

        Word Energieker met Melioro!

        Wil je ook meer energie en minder vermoeidheid?

        Meld je aan voor onze 14-daagse nieuwsbrief! We duiken in de wereld van energie en hoe je deze kunt optimaliseren voor een gezonder, gelukkiger leven.

         

        Je bent succesvol ingeschreven!

        Pin It on Pinterest

        Share This